- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Dröjsmålsränta beräknas inte
Hej,
Jag skickade precis några betalningspåminnelser, och då såg jag att på den ena finns ingen beräknad ränta...? På alla andra, både idag och tidigare, står det "Ej fakturerad ränta" och ett belopp.
Jag får heller inte upp någon ränta när jag markerar raden i Visma.
På kunden är det ibockat för både påminnelse och räntefakturering, och även på själva kundfakturan, precis som på alla andra kunder/fakturor.
Vad kan ha hänt? Och vad finns det för ytterligare ställen som jag kan behöva kolla?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @Anna F
Det enda jag kan komma på är att du kan kontrollera hur det ser ut under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Betalningar - Påminnelser och ränta. Det kanske står ett värde i "Minsta räntebelopp i kr för"? Om du inte vill hålla på att hantera räntefakturor med mycket små belopp kan du ange en minsta ränta, i kronor, för att det ska skapas någon räntefaktura. Minsta räntebelopp räknas per faktura. Du kan använda upp till 4 siffror plus 2 siffror för öresangivelse.
Om min teori inte stämmer så behöver du slå en signal till supporten så får vi luska lite tillsammans.
Ha en fin dag!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej, tack för förslaget, men det är inte det. Det står 0kr där.
Jag får nog prova att ringa supporten, ville bara kolla här först, ifall någon hade nåt supertips. 😉
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag kom på vad det var. Fakturan var bara på 15 dagar, och det beräknas ingen dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar. Så självklart att det nästan var dumt. Men skönt att se att det inte var någon bugg i systemet, eller att jag hade råkat ändra några inställningar.
Tack igen
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut