Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Susanne6
MEDLEM

Dubbel inbetalning av kund

Jag har en kund som har betalt in samma faktura 2 ggr. Nu vill han ha pengarna till godo till nästa gång han köper något. Hur bokför jag det?

13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Susanne,

Du bokar in totalbeloppet (inkl eventuell moms) i kredit på konto 2420 Förskott från kunder. När kunder sedan handlar nästa gång debiterar du detta kontot och krediterar försäljningen samt den utgående momsen.
Susanne6
MEDLEM

Hej
Nu är jag med så långt att jag vet hur jag skall bokföra hans inbetalning, men när det gäller kommande köp från kunden förstår jag inte riktigt.
Kunden det gäller är norsk, så det är ingen moms inblandad.
När jag lägger in order på denna kund, kommer konto 3055 upp automatiskt. Skall jag ändra konto redan där, eller hur skall jag göra för att det skall bli rätt i bokföringen sen? Och hur skall jag få till en minuspost på den summan som redan är förskottsbetald? Skall jag lägga det som rabatt???
Och det är ju inte heller säkert att han handlar för samma summa denna gång (som han har till godo), det kan ju både vara mer eller mindre. Hur gör jag då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, vid nästa försäljning bokar du försäljningen som vanligt på ditt försäljnings-konto men istället för att du får in pengar på banken vid betalningen så kvittar du det mot summan kunden har tillgodo sedan dubbelinbetalningen. Räcker inte dessa pengar får kunden betala in återstående belopp.
Susanne6
MEDLEM

Hej
Jag är lite trögfattad, så jag måste fråga mer.
Ordern läggs alltså som vanligt på konto 3055, och fakturan blir ju på samma konto då. Frågan är då vilken summa som skall stå på kundfakturan? Eftersom kunden redan betalt i förväg, borde det ju vara det som blir över som skall stå på fakturan?
Ex: Innestående 50 kr. Handlar nu för 80 kr. Då skall han ju egentligen bara betala 30 kr. Skall det stå 30 kr på fakturan? I så fall betalar han ju in den summan = 30 kr, och då förstår jag inte hur jag skall kvitta bort de 50 kr som han betalt tidigare??
Vilket konto skall kvittas mot 2420?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Fakturan ska vara på hela beloppet, i ditt exempel 80 kr. Sen kan du lägga en text på fakturan där du meddelar att kunden endast behöver betala 30 kr på grund av den tidigare betalningen.

När du sedan ska registrera betalning på fakturan gör du en betalning på 30 kr med lämpligt betalsätt (bankgiro, plusgiro eller kontant). Dessutom registrerar du ytterligare en "betalning" med ett betalsätt som knyts till konto 2420. Du skapar detta betalsätt under Arkiv - Företagsunderhåll - Kundreskontra - Betalsätt:


Denna registrering gör att de 50 kr du fått i förskott bokas bort från 2420 och fakturan blir slutbetald.
Susanne6
MEDLEM

Tack, nu vet jag precis hur jag skall göra.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Dubbelinbetald kundfaktura.


Hej!En kund har dubbelinbetalt en faktura.Hur bokför jag den då kunden ej har meddelat vilket banknummer han har så jag kan återbetala?Tack på förhand Kristin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Den ena betalningen registrerar du som vanligt genom att markera fakturan som betald på samma datum. Den andra kan du registrera som en manuell verifikation med kontona 2420 Förskott från kunder i kredit och 1930 i debet, om det var där du fick in pengarna. När du sedan betalar tillbaka pengarna blir konteringen den omvända.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Dubbelbetald faktura - Administration.

Hej,

Vi har en kund som betalade in sin faktura två gånger. Vi betalade tillbaka summan som nu ligger som minus på kontoutdraget (såklart!). Undrar hur jag bokför den summan. Alltså hur man bokför en summan på bankkontot. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men eftersom min betalning redan är gjord. Vi har redan betalat tillbaka pengarna. Ska jag ändå lägga in förskott från kund? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag tänker att du bokför dubbelbetalningen när den kommer in och sedan bokför du på nytt när du betalar tillbaka pengarna. Det blir alltså två skilda transaktioner.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej..

En kund hade betalt mer än det som står på FA. (700 kr) för mycket

Jag har bokfört 700 kr som förskott 2420 och 1930 där pengar kommer in. Men när jag gör momskontroll då diffa det 175 kr på momsen

Är det nån som vet

Tack för hjälpen

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ha!
Hänvisar momskontrollen till någon verifikation som du kan titta på och hitta felet i?
Om inte skulle jag börja med att titta på hur du bokförde den ursprungliga fakturan. Vilka konton användes och är det någon momsrapportkod på dem?