Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Enheter saknas på fakturan

Fråga 1

: Jag är konsult och skall snart skicka min första faktura. Har försökt med "Skapa faktura". Fyller i allt som står där. Problem, på fakturan kommer inte antal timmar och a priset per timme ej med på den färdiga fakturan. Summan och moms kommer med. Kunden är givetvis intresserad hur många timmar jag debiterar och kostnad per timme. Vad gör jag för fel? 

 
Fråga 2

: Finns det någon bra fakturamall för konsulter som du rekommenderar? Fakturerar endast konsulttimmar!

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-30

5 SVAR 5
Khedron Wilk
CHAMPION

Använder visserligen eEkonomi Smart men om programmen inte är allt för olika så...

Har du skapat en artikel som har enheten "Timmar" och satt ett pris per enhet (timme)?
Och väljer dem artikel på fakturan, anger antal timmar och sedan på utskriften så syns fakturaraden men då utan enhet och enhetspris?

Förstår jag det rätt? 

Fungerar hos mig men som sagt, vet inte om "Fakturering" och "Smart" är samma program i botten.
Fd medlem
Inte tillämpbar

hej Khedron
tack för svaret. Jag använder Visma ekonomi Smart och har gjort exakt det du föreslår, få ändå ej ut enhet och enhetspris på fakturan. Måste vara något fel i inställningen som jag missat.
Ha en bra dag
Jan

Hmm, som du skriver, antagligen någon kombination av inställningar. Är rädd jag går bet på den, vi får se vad andra kan hjälpa med.

Tillfällig lösning: Om det är bråttom att få iväg fakturan så kan du kanske skapa en textrad och på den skriva in hur många timmar och vilket timpris som avses? Är inte så du skall behöva göra men bara för att tillfälligt komma runt problemet och kunna fakturera i väntan på definitiv lösning?

Angående mallar så är det inte så mycket man kan ställa in i Visma eEkonomi. Det är i princip bara om/vilken logotype du vill ha.

Gällande utseende på varje fakturarad så, med förutsättning att man får med sig enhet och enhetspris för varje artikel (vilket du inte tycks få just nu), brukar jag själv lägga till en textrad för att ange vilket avtal eller förfrågan som det gäller och vilken period. Bakgrunden är att jag oftast skickar mina fakturor den sista varje månad och då fakturerar respektive kund alla upparbetat tid för den månaden. 

Exempel 1: "Avser perioden 180301-180330 enligt avtal XXX."
Exempel 2: "Avser arbete hos er 180314-180315 enligt överenskommelse per e-post med Sven Svensson".

Men så är jag noggrann i överkant också. 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Janada,

Som Khedron skriver är det bra att du har enheten "timmar" inställt på artikeln vilket det verkar som du har kontrollerat. Om du fortfarande inte ser enheten på fakturautskriften kan du gå in under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter - Utskriftsinställningar - kontrollera så att du har markerat alternativen Visa enhet för artikel på fakturautskrift, Visa antal artiklar på fakturautskrift och Visa pris för artikel på fakturautskrift för att få med det du önskar.

Om det fortfarande skulle vara så att du inte ser enhet och pris för artikeln så får du gärna återkomma i tråden!

Ha en fin dag,
Fanny