Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturakopior som PDF

Hej!

Vi tänkte att vi kan vara lite mer miljövänliga på vår arbetsplats och ville börja att skriva ut fakturakopior som PDF istället för att skriva ut dem på papper. Jag har ändrat i inställningar för att kopior skulle skrivas ut som PDF-filer till en mapp men då kan inte följesedelskopior skrivas ut på papper längre utan de sparas också som PDF. Och vi behöver ha följesedelskopior på papper.

Vi hade önskat att man kunde välja vilka kopior som ska skrivas ut på skrivaren och vilka som kan sparas som PDF-filer. Tack vare detta kan vi spara på papper och därmed bli lite mer miljövänliga. 
Vänligen, se över möjligheter att införa det i Visma Administration. Ser fram emot Ert svar.

Tack på förhand,
Bartek, Kardelen

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för bra inlägg, miljöarbete är viktigt!. Som du skriver är det en generell inställning i Företagsinställningar att dokuments kopior ska sparas som pdf eller skrivas ut, önskan är då att lätt kunna styra olika dokument till olika val. 

Det finns två andra styrningar som jag kan berätta om, vet inte riktigt om det löser ert problem men jag vill nämna dem som ett alternativ.

På Kundnivå, kundens flik Utskriftsval, kan ni ställa in antal kopior. Låt säg att ni skriver ut originalet på Papper här styrt på kundnivå -  i företagsinställningar har den generella inställningen att kopior ska sparas till pdf -  så kan ni här på kundnivå även sätt att ni vill ha kopior till kund - så kommer dessa ut på papper och eran egen kopia sparas som pdf. (Tänk bara på att ligger det på kundnivå att ni vill skriva ut Följesedel som pdf eller Mejl så kommer de antal kopior ni ställer in här även med på pdf eller i mejlet)



Sedan finns också funktionen under Inställningar - Skrivarinställningar här kan ni även styra om dokument ska skrivas ut av Skrivare eller eller pdfskrivare?


Lite olika varianter som jag bara vill ge som ett alternativ även om jag förstår att ni vill ha valet redan på inställningar - mallar, vi tar tacksamt emot dina tankar och ditt förslag.

Ha en fin dag!

/Mia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag hittar ingen inställning för att generellt skriva alla fakturakopior som PDF, men att fakturaoriginalen skickas i olika format; e-faktura, e-post och brev via autoinvoice. (Detta vill jag såklart inte ändra.) Använder Administration 1000 ver 2017.0. Går det att göra utan att gå in på utskriftsval på samtliga kunder?

Hopps! Ser nu att jag hamnade i fel program, men hoppas på svar ändå 🙂 

/Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lena!

Den inställning som min kollega Mia refererar till ovan, och som du undrar över, finns om du går in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar - kolumnen: Egen kopia - se sedan avsnittet längst ned i den bilden: "Inställningar för egen kopia".

Tack för ditt inlägg!
Lena__15
MEDLEM

Du kan också installera en CutePDF writer. När du väljer den skrivaren, så skrivs din valda utskrift ut till en pdf fil. Det använder jag mig mycket av.  http://www.cutepdf.com/.