Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

h-matson
MEDLEM

Fakturera försäkringsbolag i Visma Administration

Hej

Jag skall fakturera ett försäkringsbolag för en skada som vi reparerat åt en privatperson som har betalat för självrisken.

Då detta scenario kommer att återkomma så vill jag lägga upp artikelnummer osv för att göra det enkelt vid nästa tillfälle.

Hur går jag tillväga för att få till detta på ett enkelt sätt?

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-10-11

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det enklaste är att skapa artiklar för varje post som skall finnas på fakturan, artiklarna ger du sedan artikelkontering så får du bokföringen rätt.

För att skapa en ny artikel går du till Artiklar/Lager - Artiklar/Tjänster - Klickar på Ny och därefter fyller du i uppgifterna i de olika flikarna.
Här kan du få hjälp med förklaringar till de olika fälten Ny artikel
För att få det smidigare med konteringen kan du skapa artikelkonteringar, hur du går tillväga kan du se under Skapa Artikelkontering.

Du kan även kika på filmen Skapa ny artikel i Visma Administration så ser du också hur du skall gå tillväga.

/Carl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gör fakturan som du ska.
Dra av självrisken på en egen rad, kontera den mot ett balanskonto och se till att momskoden är 0.
Fakturan till FT ska bara inne hålla självrisken mot samma balanskonto och utan moms.
Enklast om du skapar en artikel med dessa inställningar.
//JG

Jo, nu är det till en privatperson, men visst. Det jag funderar på är om självrisken hamnar rätt i bokföringen. Säg att jag har art 1099 som självrisk och konterar den mot 1680, att den hamnar i debet som den skall även om det är en minuspost?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så gör vi!, och efter att allt är klart så skall saldot på kontot vara 0.