Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturering av kassaförsäljning

Hej, undrar hur andra har löst följande. En försäljning sker i kassa och bokförs med moms på resp datum. En del kunder vill ha en faktura samlat för månadens inköp. Jag vill att momsbeloppet syns på fakturan, men jag får ju inte sälja och momsa varan 2 ggr (vid försäljningsdatumet och faktureringsdatumet).
Idag "mellanlandar" jag hela beloppet på kto 1513 och skriver varan och momsen "för hand" på fakturan med kontering 1513, men då ser fakturan konstig ut längst ner där netto-, moms- och bruttobelopp står.

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Om jag tolkar dig rätt vill du alltså dels bokföra i samband med kassaförsäljningen och sedan kunna få ut en faktura som visar all försäljning under en månad, specificerad med moms och allt som ingår. Det finns det ingen lösning för i programmet idag.

Att göra riktiga fakturor/kontantnotor till kunden vid varje köp antar jag inte är ett alternativ i ditt fall? Eller vad gör kassalösningen åt dig idag? Hade fakturor/kontantnotor skapats hade du kunnat skriva ut ett fakturasammandrag varje månad där alla inköpen är summerade per faktura. Du kan även skriva ut rapporten till Excel och göra efterbehandling där om du vill.

Vill du ha en riktig faktura kan du ju skapa en sådan och sedan välja att makulera den för att inte bokföra den på nytt eller påverka kundreskontran. Alternativt kan du kreditera den och kvitta dem mot varandra på samma datum för att se till att du går plus minus noll i bokföringen. Dock måste fakturan skapas helt manuellt, utan att du kan hämta uppgifter från tidigare försäljning. Någon ombokning mellan konto 1513 till 1510 kan heller inte göras annat än manuellt.

I Administration 2000 finns möjlighet att samlingsfakturera, kanske kan det hjälpa dig?. Då utgår man från order som inte bokförs annat än lagermässigt om man önskar det. Du kan markera ordern för levererad för att visa att kunden hämtat ut varan vilket påverkar lagerbokföringen. Sedan skapar du en samlingsfaktura när du vill som då inkluderar alla order sedan senaste samlingsfakturan, eller sedan starten om det är första gången du skapar.

Du kan läsa mer om den funktionen i följande dokument:
Skapa samlingsfaktura i Administration 2000