Hej!
Om jag tolkar dig rätt vill du alltså dels bokföra i samband med kassaförsäljningen och sedan kunna få ut en faktura som visar all försäljning under en månad, specificerad med moms och allt som ingår. Det finns det ingen lösning för i programmet idag.
Att göra riktiga fakturor/kontantnotor till kunden vid varje köp antar jag inte är ett alternativ i ditt fall? Eller vad gör kassalösningen åt dig idag? Hade fakturor/kontantnotor skapats hade du kunnat skriva ut ett fakturasammandrag varje månad där alla inköpen är summerade per faktura. Du kan även skriva ut rapporten till Excel och göra efterbehandling där om du vill.
Vill du ha en riktig faktura kan du ju skapa en sådan och sedan välja att makulera den för att inte bokföra den på nytt eller påverka kundreskontran. Alternativt kan du kreditera den och kvitta dem mot varandra på samma datum för att se till att du går plus minus noll i bokföringen. Dock måste fakturan skapas helt manuellt, utan att du kan hämta uppgifter från tidigare försäljning. Någon ombokning mellan konto 1513 till 1510 kan heller inte göras annat än manuellt.
I Administration 2000 finns möjlighet att samlingsfakturera, kanske kan det hjälpa dig?. Då utgår man från order som inte bokförs annat än lagermässigt om man önskar det. Du kan markera ordern för levererad för att visa att kunden hämtat ut varan vilket påverkar lagerbokföringen. Sedan skapar du en samlingsfaktura när du vill som då inkluderar alla order sedan senaste samlingsfakturan, eller sedan starten om det är första gången du skapar.
Du kan läsa mer om den funktionen i följande dokument:
Skapa samlingsfaktura i Administration 2000