Jag saknar att man kan välja en fast layout som är återkommande vid utskrift av Resultat- och Balansrapporter. Den skall givetvis gå att ändra men det är oerhört tidskrävande till slut vid många utskrifter att man måste ändra hela tiden.
Vår står förvald på "Uppställning enligt ÅRL".
Hej. I mappen Program\SPCS_Administration\Gemensamma filer\BokfRpt, ligger det filer med definitioner av rapporterna i ditt system. De kan editeras och grupperas enligt grupper av enskilda konton. Ganska basic. Kopiera en befintlig rapport innan du ändrar, så att du alltid kan gå tillbaka. Lista bara K kontonummer. R1 (Rubrik) nivå avslutas med S1. (Summa) Inom den sektionen kan du sen gruppera R2 som avslutas med S2 och så vidare. Jag har testat upp till 3 nivåer.
När du editerar en egen rapport så lägg alltid längs ner ett stycke som tar med alla konton mellan Skriv in "K 3000 8999" så att du ser tydligt att du verkligen fick med alla konton Kika där. Där kan man vara lite kreativ och definiera egna rapporter.
Som svar på din fråga om listrutan för att välja utskrift så kan du där välja en utskrift och systemet kommer ihåg vilken rapportlayout som du valde sist. Du ser alla rapportdefinitioner enligt mitt första stycke baserat på den kontoplanstyp du använder. Titta i din kontoplan så ser du vilken det är. Långst upp i rapportdefinitonerna finns en text som kopplar ihop kontoplanstypen med det företag du arbetar med för tillfället.
Se detta som ett tips på att man kan göra ganska mycket med utskrifterna. Det förenklar den interna rapporteringen en hel del. Du kan t ex göra en rapprort som exporterar alla konton till XL för vidare bearbetning.
Hälsningar PB
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.