Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel vid installation av 2020.2 över 2020.1 med egen SQL och annat instans namn än "VISMA"

Hej,

 

Delar med mig här ett problem jag stötte på vid installation på en utvecklings miljö där vi kör egen sql (2017) med ett annat sql instansnamn än visma.

 

Felet som jag får är att jag först måste installera version 2020.1 innan installation av 2020.2

Det går inte att uppgradera till denna version av Visma Administration. För att göra det behöver du först uppgraderar till version 2020.1 av Visma Administration.

 

 

Det visade sig att ett installations villkor som kontrollerar att rätt sql version är installarad (2017) genom att kontrollera register nyckel:

 

HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Microsoft SQL Server\VISMA\MSSQLServer\CurrentVersion

 

Vilket inte finns i mitt fall då instansen ej heter "VISMA", detta gick att kringgå genom att lägga till den saknande nycklarna och string värde från nuvarande instansen.

 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Robin,

Tack för att du hörde av dig och jag kan bara bekräfta att det du skriver stämmer men att du också hade kunnat lösa det genom att avinstallera 2020.1 och installera 2020.2 precis som meddelandet säger. Det är en miss från vår sida och vi kommer fixa till det framöver. 

Fint att du hörde av dig med din lösning - det uppskattas! 

 

/Tinna