Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annika36
UTFORSKARE

Felmeddelande: Ordern kan inte levereras

En användare ska bocka i att en order är levererad. Då kommer följande felmeddelande upp:

"Ordern kan inte levereras

Orsak:

Postlåsning orsakade att raderna inte kunde få rätt lagerbokföringsdatum. Kontrollera att ingen annan är inne på samma order och försök igen."

Detta trots att ingen annan är inne på samma order. Däremot är någon inne på en helt annan order, på en helt annan kund och den personen måste gå ur sin order, ställa sig i listläge och vänta på att den andra användaren bockar i att hans order är levererad.

Det kan väl inte vara  meningen att det ska vara så?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har oxå detta problem rätt ofta, det skall naturligtvis inte vara mening men är så av och till. Dock har det alltid löst sig för mig, genom att jag ställer mig på översta orderraden och sedan med "pil-ner" klickar mig igenom alla orderrader, då verkar de uppdateras på nytt trots att datum stämmer från början när felmeddelandet dyker opp. Sedan kan jag klicka i levererad på ordern och det funkar. Har inte behövt tvinga ut kollegor i listläge. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

I version 2017.0 och äldre har vi databasen dBase och det innebär att man kan få postlåsning då. Läs mer under Postlåsning i Arbeta i nätverk » 
Från version 2017.1 har vi databasen SQL, och i denna ska du inte få postlåsning, läs mer i Vi byter databas »  Läs mer under punkten "Är det något jag bör tänka på i samband med installatione - så du går igenom alla punkter här. 
Annika36
UTFORSKARE

Jo, men postlåsning gäller ju just den posten som man arbetar med. Det är det ju inte frågan om i detta fallet. Ingen annan är inne på samma order.
Fd medlem
Inte tillämpbar

I dBase-versionen så händer det att filerna inte riktigt stängs ner, så en omstart av alla datorer inklusive serverdatorn gör att låsningen släpper.