Min klient är ett svenskt företag med tre olika bankkonton i SEK, NOK och Euro. Företaget erhåller leverantörsfakturor i såväl SEK, NOK, Euro som DKK och GBP. Lev fakturorna kan även betalas tex med NOK om de är utställda i DKK. Jag behöver verkligen hjälp med en struktur för hur jag ska få rätt på detta. (Momsreg end i Sverige) Mycket tacksam om någon skulle vilja dela med sig.
Jobbar också med flera valutor € , SEK & $. De leverantörsfakturor som är från svenska bolag och som både kan skicka fakturor i SEK och € kan jag skicka med betalfil till Bg. De fakturor som kommer i € dras från vårt € konto. Övriga betalas som vanligt manuellt för vår del men man kan lägga upp filbetalning även för utländska leverantörer beroende på vilken bank man har.
Jag stämmer av valutan mot banken/riksbanken 2-3 gånger i veckan och uppdaterar i systemet, har gått bra så valutaförlusterna är knappt synbara.
Sen hänger mycket på vilken valuta man får sina inkomster i, har man inkomster i fler valutor än SEK kan man Valuta säkra sina pengar genom terminer ( banken har säkert info ) Vi har valt att hålla koll själv när vi behöver sälja € för att minimera kostnaden samt att vi betalar leverantörer från vårt € konto.
Vet inte om detta hjälpte dig men iaf lite info/Carina
Oavsett vilken valuta du betalar i så är ju värdet mellan de valutorna kursvinst/förlust som sedan stäms av mot bokföringen.
Antar du lägger ett konto för varje valuta ex 1930 SEK 1932 € osv, när du gör avstämningar ( jag gör månadsbokslut varje månad ) så kollar du bara kontot i bokföring mot kontoutdraget per den siste och vad banken visar att det svenska värdet är den dagen.
Kontoutdrag för banken visas oftast enbart i den valuta kontot har därför brukar jag göra en koll den siste för att se värdet i SEK per den siste.
Om det blir en differens så bokför du det som valuta diff en gång i månaden. Jag finner det sättet bra för att ha koll. Gör en separat bokförings order för alla bankkonton med valuta diffarna , Jag bokför allt mot 8331 oavsett det är + eller - .
Hoppas detta hjälpte bättre /Carina
God morgon, Jag får utbetalningarna via journal , sedan stämmer jag av som sagt 1 gång per månad och ser vad som är valuta skillnad.
Hoppas det funkar bra för dig /Carina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.