Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förskottsinbetalning ifrån kund, hur bokas denna riktigt med direktbetalning?

Hej alla,

Har fått en förskottsinbetalning ifrån en kund som jag bokade på 1930 D och 2420 K
Sedan nu när jag skapade en faktura och skulle göra en direktbetalning på den så valde jag konto 2420 på Betalsätt/Konto och tryckte sedan ok. Fakturan registreras men det händer inget på konto 2420? Här skall beloppet ju dras bort när man direktbetalar fakturan? Eller?
Går jag in på fakturan och under fliken spårning så ser jag den där och det står " Förskott, direkt" under Typ fliken.. men inget under journalnr eller Verifikationsnr ?
Vad gör jag för fel?

Kör Visma 500

Tack på förhand,

Mvh Nicke

5 SVAR 5
Malin W1
MEDLEM

Du behöver skriva ut en inbetalningsjournal för betalningen också, efter direktbetalningen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Malin,

Tackar för snabbt svar 🙂

Provade att gå på Utskrifter/Journaler/Inbetalningsjournal och körde bildskärm. Då hittar den några fakturor som är ifrån 2017-07-xx och säger sätt Journaldatum 2017-07-31 eller tidigare och jag skapade fakturan igår 2017-08-09 och då kommer den inte med?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Journaler skall skrivas ut  per det datum som gäller. Har någon betalat in / du har betalat ut den 25 juli skall journalen skrivas per juli månad och enklast är då att du sätter det datumet som betalningen skedde så du på ett enkelt sätt kan stämma av bankkontot. Du får skriva ut en journal per sista juli och sedan kan du skriva ut nästa journal för augusti.

//L

Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Nicke!

Om du går till fakturan och fliken spårning så ser du vilket datum som betalningen är gjord på. Detta datumet eller ett senare datum är det du behöver skriva ut inbetalningsjournalen på.

//Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu har det löst sig när jag bokfört för moms osv. Jättetack för hjälpen alla 🙂