Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klossoteket
UTFORSKARE

Funderingar gällande värdering av varulager

Hej!

Nu sitter jag här och funderar hur jag ska göra gällande värdering av varulagret.

Allt mitt lager har jag i ett Excel-dokument, och det är alltid uppdaterat vad gäller inköpspris / uppskattat inköpspris (när en del av inköpet har sålts) osv.
Vad jag har läst så ska man värdera lagret exklusive moms, och i mitt fall i konto 4000 och 4056 - och det har jag gjort. Jag har alla siffror på mina befintliga varor i dessa konton.

Sen vad gäller varulagret för VMB - 1465 - så har jag även alla siffror där.

Jag har även läst att man ska (eller kan) inkludera fraktkostnaderna som är kopplade till dessa inköp. Måste man det, eller är det frivilligt? Hur som helst så finns ju alla siffrorna där också i bokföringskonto 5710, så det blir ju enkelt att räkna. Frågan är väl bara då om man då ska räkna fraktkostnaderna exklusive moms också?

Med detta sagt så har jag ju redan ett lagervärde i 1465 där jag samlar allt som har med VMB-varor att göra, så där behöver jag ju inte göra något. Eller hur?

Så lagervärdet som jag vill få fram nu är då alltså värdet exklusive moms för varorna som finns kvar - som är bokförda på bokföringskonto 4000 och 4056 + fraktkostnaderna på 5710 (exklusive moms då?)..?

Nästa krux är att jag har sett att man ska använda sig utav bokföringskonto 4990, men ett sådant konto finns ej - varken som aktivt eller inaktivt konto, så hur ska jag då bokföra den här varulagersförändringen som sker i och med att jag har 0 sedan tidigare (första året)? Sen behöver man ha ett motkonto, kanske 1460 - Lager av handelsvaror? Kan det vara ett bra konto att använda? Men hur löser jag det om 4990 inte ens finns?

Värdet på mitt varulager är alltså räknat 2024-12-31, men jag kanske har tid på mig att bokföra in det på just datumet 2024-12-31 och sedan överföra värdena sedan in i deklarationen?

Hoppas att någon kan bena ut detta så att jag kan få rätsida på detta.

Stort tack på förhand och Gott Nytt År! 🙂

Mvh,
Rickard
Klossoteket
2 SVAR 2
Anton Martinsson
CONTENT PRODUCER

Hej @Klossoteket

Ber om ursäkt för den något längre svarstiden än vanligt så här efter årsskiftet. 

För att få rätsida på dina frågetecken skulle jag behöva veta om du jobbar i Administration som du skrivit inlägget på eller om det gäller Visma eEkonomi som jag ser att du har aktivt avtal på för Klossoteket? 

Vänligen återkom med vilket program du behöver hjälp i så kikar jag vidare på det. 😊

Hej!

Ja, jag råkade skapa ett inlägg i "fel" del först såg jag och sedan skapade jag ett inlägg i "rätt" del, men jag har inte fått något svar där än så om du kunde hjälpa mig vore jag evigt tacksam 🙂

Jag har Visma eEkonomi Bokföring och kör med det vanliga BAS-kontona.

Mvh,
Rickard
Klossoteket