Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hantera presentkort i Administration

Hejsan. Jag undrar hur jag gör för att sälja presentkort via visma spcs. Vad jag har förstått skall den vara "momsfri" och haman på något preciellt konto tills det används. Då först blir momsen aktuell. Hur jag jag detta för att det skall bli rätt i bokföringen. MVH Niklas

9 SVAR 9
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej Niklas!

Vid försäljning av presentkort bör konteringen bli enligt följande:
1930/1510 Debet
2420 Kredit

För att åstadkomma denna kontering vid skapandet av fakturor eller kontantnotor kan du lägga upp en artikel för presentkort. Artikeln ska ha en konteringskod där momskod 0 och konto 2420 är angivet vid försäljning. Då kommer programmet automatiskt boka upp beloppet på angivet konto.

När presentkortet sedan utnyttjas så ska förskottet på 2420 bokas bort. Konteringen varierar då beroende på momssats och huruvida kunden köper varor eller tjänster, men för försäljning av tjänster med 25% moms blir den enligt följande:
2420 Debet
3051 Kredit
2611 Kredit

I detta läge bokas alltså momsen upp.
Fd medlem
Inte tillämpbar

En följdfråga på detta...

Vi har skapat en artikel för presentkortet precis som ovan, men hur hanterar jag det då kunden använder kortet?

Jag kan göra en verifikation på det du skriver, men om jag skapar en kundfaktura och kunden använder presentkortet som betalning, vad gör jag med fakturan? Ska jag makulera fakturan och enbart använda en verifikation? Jag provade med att ha Presentkort som ett betalningsalternativ i kundfakturan men då måste det knytas till ett konto. I så fall vilket?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

När du säljer presentkortet bokar du upp en skuld på konto 2420 i kredit. Du ska använda samma konto när betalning med presentkort sen sker.

Om du använder presentkortet mot en faktura använder du samma konto i debet. Under Arkiv - Företagsunderhåll - Kundreskontra, Betalsätt kan du skapa ett betalsätt för betalning med presentkort.


Vid själva betalningen av kundfakturan anger du då betalsätt Presentkort.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, så långt är jag med. Men då ska jag väl inte skapa en verifikation också? Momsen kommer ju med i själva kundfakturan om jag förstår det rätt.

Nej precis.

I det här fallet kommer momsen och försäljningen med på en vanlig fakturajournal.

Om kunden sen kommer in och betalar sin faktura med ett presentkort bokas kundfordran och skulden för presentkortet mot varandra via en inbetalningsjournal.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag försökte skapa presentkortlösningen som ovan. När jag skapar en ny artikel kan jag bara ändra momskoden. Hur kan jag lägga till kontot 2420? Och hur kommer jag till arkivet med företagsunderhåll för att lägga till betalsätt PK? MVH Elke
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du har programmet Administration går du in under Bokföring- Kontoplan och skapar ett konto som heter 2420. För att sedan lägga till betalsättet väljer du Arkiv- inställningar- företagsinställningar- försäljning- betalsätt. Där kan du lägga till PK för presentkort (eller vad du vill kalla det).

Hej Elke!
Lösningen här gäller Visma Administration. I Visma eEkonomi finns tyvärr inte möjligheten att lägga konto 2420 på en artikel. Men vi har en annan tråd som rör önskemål om sådan funktionalitet i Visma eEkonomi. Gå gärna in och tryck +1 i tråden:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...