Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 2 användarversion av Visma 1000 och programmet stängs plötsligt på klientdatorn.

Vi har en 2 användarversion av 1000 som vi kört med i flera år, nu behöver vi hjälp och har köpt en dator till som installerats som klient. Server datorn är en Dell latitude med 16 GB RAM och I7.
Klienten är en HP Probook med I5 och 8 GB RAM. Vårt problem är det går långsamt på klienten och att 1000 plötsligt stängs av. Vi har kollat med supporten på SPCS och gjort alla inställningar som behövs tillsammans med supporten.

Per

3 SVAR 3
Davor P1
CHAMPION

Ligger båda datorerna på samma nätverk?
Vad har du för hastighet lokalt?

Fungerar installationen på servern?

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar


Hej, samma nätverk. 54 Mbit - kan kolla igen!
Server fungerar ok!
Davor P1
CHAMPION

Det kan förklara varför du tappar kontakten......

Jag uppfattar det som att du använder en trådlös länk någonstans i nätverket.
Det verkar som att du kör med en äldre router eller äldre nätverkskort i någon dator.

Om möjligt koppla med kabel.

I första hand koppla båda dessa datorer med kablar. Programmet skickar MYCKET datatrafik och om du bara har 54 Mbit så blir det långsamt.

Den "kravspecifikation" jag brukar köra med är följande.

* Kabelanslutningar på alla datorer med Visma installerat
* Lokalt 1 Gbit hastighet

Går inte detta att genomföra så prioritera kabel mellan server och router

Skall du använda trådlös förbindelse i kedjan?

* Routern måste stödja WIFI 5 (IEEE 802.11 AC)
* Nätverkskorten måste också stödja WIFI 5
* Ge datorerna tillgång till 5 GHz bandet och överväg att enbart tillåta detta band för de datorer som skall köra Visma
* Kontrollera så att inte utrustning som kör trådlöst har energispar aktiverat. Har man det får man ofta problem med att förbindelsen till servern tappas.

Ju fler datorer som skall avnäda en trådlös anslutning desto långsammare blir det. Detta beror på att äldre standarder såsom 802,11G bara kan "prata" med EN enhet åt gången. Har du 5 enheter i nätverket så får varje enhet 10 Mbit hastighet.

//Davor P