Hej!
Jag har en fråga gällande en såld faktura till prioritet finans. Jag brukar bokföra det såhär
D 1930 det beloppet jag får från prioritet
D 2641 moms på factoringavgift samt moms på en adminavgift de tar ut
D 6064 factoringavgiften samt adminavgiften
K 1920 det sålda beloppet totalt och sedan gör jag en inbetalningsjournal på 1920 så att Debet och Kredit tar ut varandra.
MEN det som blir min stora fråga nu: Det är så att vi sålde en faktura som vi fick betalt för, sedan såg vi efteråt att vi glömt att sätta ROT på den fakturan så fick fick skicka om den till prioritet finans och då blir det ju såklart en skuld som vi är skyldiga till dom. Hur ska jag bokföra denna skuld? Så inga konton blir fel. Förstår ju självklart att den ska ligga i Debet sidan men vilket konto jag ska använda har jag svårare för att komma överfund med.
Hej,
Har precis sålt vår första faktura till Prioritet finnas och nu har pengarna kommit in på kontot.... lite mindre än vad fakturan var utställd på då de dragit deras provision & admin avg...
Vad gör jag nu?
Skall jag under inbetalningar journalföra hela beloppet som inbetalt eller bara den delen vi fått från Prioritet finans? Vad gör jag då med resterande belopp?
MVH Jeanette*
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.