
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hjälp med bokföring av såld faktura till Prioritetfinans
Hej!
Jag har en fråga gällande en såld faktura till prioritet finans. Jag brukar bokföra det såhär
D 1930 det beloppet jag får från prioritet
D 2641 moms på factoringavgift samt moms på en adminavgift de tar ut
D 6064 factoringavgiften samt adminavgiften
K 1920 det sålda beloppet totalt och sedan gör jag en inbetalningsjournal på 1920 så att Debet och Kredit tar ut varandra.
MEN det som blir min stora fråga nu: Det är så att vi sålde en faktura som vi fick betalt för, sedan såg vi efteråt att vi glömt att sätta ROT på den fakturan så fick fick skicka om den till prioritet finans och då blir det ju såklart en skuld som vi är skyldiga till dom. Hur ska jag bokföra denna skuld? Så inga konton blir fel. Förstår ju självklart att den ska ligga i Debet sidan men vilket konto jag ska använda har jag svårare för att komma överfund med.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Tyvärr blir det lite förluster på detta, men jag tror att det blir mer huvudbry och hitta på en "egen specialare" på det hela.
Tänk även på att du INTE kan skicka begäran om rot förrän kunden fysiskt har betalat in sin del till factoringbolaget.....
Davor P
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag förstår ditt resonemang, men det som är promblemet är de redan dragit av dessa pengar på en annan faktura som vi sålt till dem. Så att skicka en kreditfaktura går tyvärr inte att lösa. Att jag inte kan skicka in Roten innan kunden betalt sin del till prioritet vet jag redan om 🙂
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
D.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Har precis sålt vår första faktura till Prioritet finnas och nu har pengarna kommit in på kontot.... lite mindre än vad fakturan var utställd på då de dragit deras provision & admin avg...
Vad gör jag nu?
Skall jag under inbetalningar journalföra hela beloppet som inbetalt eller bara den delen vi fått från Prioritet finans? Vad gör jag då med resterande belopp?
MVH Jeanette*
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Cornelia Persson
452 poäng 250 badge 2x thumb
Vi har använt prioritet finans på vårt företag i ca 5 månader. Ser att jag ställt ursprungsfrågan här. Har bokfört på många olika sätt. Men har kommit fram till att det bästa sättet är att göra såhär:
1930 D alltså ert bankkonto för de pengar ni får in
2641 D momsen både för provisionsmomsen och momsen för admin avg. Brukar vara 25kr eller 12,50kr
6064 D factoringavgift. Lägg upp provisionen och adminavgiften som då är antingen 100kr eller 50kr.
Skapa ett konto som heter 1512 fakturabelåning
1512 K för vad hela fakturan du sålde gick på.
Detta bokför du i en A- verifikation när pengarna inkommit till bankkontot. När kunden sedan betalt fakturan efter 30 dagar eller beroende på hur många dagar kunden har på sig. Gör då en inbetalningsjournal. Istället för att använda konto 1930 i inbetalningen som är normalt lägg upp 1512 och skriv in din inbetalning som vanligt. Stäm av 1512 varje vecka sedan så du ser att dina konteringar blivit rätt 🙂
Gör du såhär så kommer du göra rätt. Hade själv problem med detta i början, så tog hjälp av vår bokföringsexpert 🙂 detta är jättelätt att följa sedan.
/ Cornelia
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Säljer också mina fakturor till Prioritet finans, den biten förklarade du perfekt så den har jag lagt in o den funkar.
Men.... Jag förstår inte helt vad du menar med inbetalningsjournal!
Kan du förklara närmare exakt hur jag ska registrera min originalfaktura så att den nollas mot min avräkningsnota?
/Joakim

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Inbetalningsjournal tar man ut i Visma Administration för att bokföra inbetalningarna. Här bokas det inbetalda beloppet (tex 1930) mot kundfodringar (1510).
/Fredric
