Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

helenkatarina
UTFORSKARE

Hur använder ni projektredovisning?

Hej!

Jag använder fn Administration 500 men funderar på att uppgradera till 1000. I "min" koncern har jag ett byggföretag och använder funktionen resultatenhet för resp projekt.

 Om jag uppgraderar så tänker jag att varje projekt är ett "projekt" men också att man inom projektet vill dela in  projektet i delar såsom "markarbete", "stommar" , "VVS", "el" osv och använda resultatenheter till det.

Vidare skulle man bokföra på huvudbokskonton förstås; så 4010 inköp material, projekt x, resultatenhet y.

Eller hur gör ni andra? Får man ut bra rapporter så man sen kan stämma av mot en kalkyl? Kan man rentav göra denna kalkyl i programmet?

7 SVAR 7
Davor P1
CHAMPION

Jag rekommenderar varmt övergång till projekt och resultatenheter.

Den största skillnaden mellan projekt och resultatenhet är att resultatenheter följer slaviskt bokföringsåret medan projekt kan löpa på flera år.

Du kan lägga in budget direkt på projektet och även dela upp det månadsvis för att kunna följa upp det hela på ett smidigt sätt.

Beroende på om det är små projekt med enstaka timmar eller stora projekt som löper under lång tid med många anställda involverade kan det även vara värt att se över om man vill köra med Visma Tid eller någon annan tidsredovisning för att ytterligare få rätt på onödiga kostnader som man inte kan debitera kunden (eller så att kunden verkligen betalar för den tid ni arbetat.....)

// Davor P
helenkatarina
UTFORSKARE

Tack! Det låter bra.

Inga nackdelar - inget ni saknar? Något man ska tänka på vid övergång?
Davor P1
CHAMPION

Vi kör inte med någon tidsredovisning (Visma Tid e.d) och det kan jag tycka saknas får vår del.

Nackdelen är väl att man måste hålla tungan rätt i munnen när man stansar uppgifterna samt att det ställer högre krav på att märkningen blir rätt när man beställer material till projekten. Med tidsredovisningen kan man även få med materialet på ett enkelt sätt. Vissa leverantörer har ju även appar för beställning/självscanning när man plockar ihop materialet. Detta oavsett om man sen fakturerar allt material i klump till kunden eller om de får betala för varje skruv.....

Personligen ser jag enbart fördelar med att köra med projektredovisning även om det ger lite extra arbete i ett av leden.

Går man sen vidare och även tar tag i alla leverantörsfakturor och scannar in dessa så kan man på ett mycket enkelt sätt delge kunden detaljerad information om alla ingående beställningar i projektet.

//Davor P
helenkatarina
UTFORSKARE

Tack för att du tog dig tid att svara o ge tips!
helenkatarina
UTFORSKARE

Hej igen!

Nu har jag satt igång och jag tycker inte jag kan få ut den rapport jag kan ha nytta av. Mina projekt är tex Bygge X och Bygge Y som har en tidshorisont som sträcker sig över mer än ett räkenskapsår. Inom varje projekt vill jag veta hur mycket pengar vi lagt ner på tex Markarbeten, VA, Grunder, VVS och vent, Stommar, osv, och lagt upp dessa såsom resultatenheter.

Om jag försöker ta ut en kontoanalys eller resultaträkning kan jag inte välja projekt. Försöker jag ta ut projektresultat får jag inte med resultatenhet. Såå besviken. Missförstår jag? 
Davor P1
CHAMPION

Tänk på att Resultatenhet följer bokföringsåret medan projekt kan löpa över flera år.

För att få rätt på resterande fnurror tror jag att du får lägga upp det som separata artiklar i registret.

Då får du en bättre överblick över kostnaderna.

Vidare måste du journalfaktura fakturorna innan de kommer in på projekten.

Vidare får du köra ut en utskrift med PROJEKTTRANSAKTIONER. Då kan du välja att få med resultatenheterna separerade på utskriften.

//Davor
helenkatarina
UTFORSKARE

Tack för svar!

Om jag använder artiklar i stället kommer de inte heller ut på projekttransaktioner-rapporten eller resultaträkning så det verkar inte funka så som jag hade tänkt...

Listan med projekttransaktioner är väl det närmaste...synd att man inte kan välja hur sorteringen ska ske, nu kommer de endast i kronologisk ordning och man kan inte välja vilken resultatenhet man vill ha ut. Man får skriva ut till Excel-fil och hålla på och ändra själv... det var det jag ville undvika - det tar så lång tid.

Jag försökte hitta rapporten i inställningar och tänkte jag kanske kunde ändra - så man kan göra med mallar såsom kundfakturorna - men hittade inte.