Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokar jag bort för mycket tagen moms på kundfaktura?

Hej!
På momskontroll nu står det Tot avvikelse 41,25:-. Försäljn/Uttag ruta 05-08 (25%)

På ver till kundfakturan den leder til (En debet o en kredit, bara krediten med detta vernr dock på momskontrollen!)
står tot 19819:-,Brutto 15690,25, moms på det blir 3922,56..men 3963,81:-taget!  Även frakt 165 (moms på det blir 41,25!) Har frakten lagts till innan rätt moms??
Hur boka bort 41,25 från de 3963,81så jag kan köra momsrapporten?

Stort tack på förhand!
Version 2018,6, adm 2000.

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Har du rätt momskod på det konto frakten bokförts på? Det låter som ett sånt fel 😉 
Fd medlem
Inte tillämpbar


Hej Annica!
Står bara 165kr i rutan för Frakt i kundfakturan så inte med på momskod el kontorad som övriga artiklar med rätt momskod 1 mot konto 3051 försäljning! Därför jag undrar om moms som ju är 41,25 på 165kr tagits?

Står bara kostnader o ingen momskod på kontoplan om jag ska kolla där o ändra?

Hur boka bort de 41,25 för mycket i moms så jag kan köra rapporten o bli klar?
🙂 Stort tack!
AnnicaL
CHAMPION

Om du har fakturerat frakten ska det vara frakt på det beloppet. och uppenbarligen har det fakturerat den momsen korrekt. Under företagsinställningar, Företag, Kontonummer hittar du det konto fakturerad frakt kommer att bokföras på. Kolla sedan i kontoplanen att det kontot har rätt momskod, 05. Om inte rättar du momskoden och kör om momsrapporten så bör diffen försvinna. 


Fd medlem
Inte tillämpbar


Tack för toppen tips, men stämmer att kontot som heter 3520 har kod 05 på kontoplan! Så problemet är tyvärr kvar!
Annat att göra? 41,25kr för mycket moms dragen enligt momsrapporten!
AnnicaL
CHAMPION

Hej igen Towe,

Du skrev i början av tråden att det var en faktura och en kreditnota inblandad. Är fakturan helt krediterad av  kreditnotan? Är i så fall frakten hanterad på samma sätt på både fakturan och kreditnotan? Dvs snarare momsen på frakten ! Kolla båda verifikationerna och jämför så kanske det kan leda till en förklaring.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Tack för jättebra råd men deb o kredit fakturorna matchar varandra exakt med momskoder, summor mm; Båda ser ut såhär;
Brutto 15690,25kr,
Netto 15690,25kr,
Exkl moms 15855,25kr
sedan Frakt 165kr på båda o
moms 3963,81kr
(skulle vara enligt momskontroll vara 3963,81-41,25=3922,56!

Momsrapporten säger
Listläge; Försäljn/uttag ruta 05-08 (25%) Avvikelse 41,03.
Kortläge:  Försäljn/uttag ruta 05-08 (25%)  Total avvikelse 41,25. o hänvisar till verifikatet med momsen på 3963,81:-

Boka bort 41,25 mot något konto, vilket eller vad annars göra?

Med vänlig hälsning O Stort Tack för all hjälp:-)

Fd medlem
Inte tillämpbar


Ps ser på krediten att det inte står något i "Utskriftsval"! Står elektriskt via autoinvoice på debetfakturan kan det vara detta?
De är matchade mot varandra...måste i så fall göra ny kredit o skickad på samma sätt som debet?
AnnicaL
CHAMPION

Tveksamt om utskriftsvalet skulle kunna skapa en diff! Det kanske rentav är en bugg vid kreditering av frakt. Om du kikar på konteringen på fakturajournalen flr kreditnotan ser du om konteringen stämmer med hur det ska vara och om det är fel får du också en ledtråd hur du ska kunna rätta det.