Hittade ett svar i en gammal konversation som passade frågan jag hade (hur bokför man för mycket inbet). Men var hittar jag Övriga insättningar?
Gå in på bankavin och titta vad kunden skickade från för bankgirokonto. Då kan du lägga till den informationen i verifikatet. Sedan plockar du ut ett kontoutdrag från 24xx och direkt ser på verifikationsraden vem som skall ha pengarna. Kontoutdragen från din bokföring blir ditt pappersverifikat vid utbetalningen.
Lycka till!
//L
Om det nu inte löst sig, hur ser det ut? Hur har du gjort så här långt?
Du har fått en indikation på att en kund har betalat och då undrar jag: hur?
Är det via en fil du läser in från banken eller har du hämtat ett kontoutdrag eller fått en avi med posten PG eller BG?
Hur vet du att det är den fakturan kunden betalat? Denne kan ju ha skrivet fel fakturanummer om det nu är så att du skickat flera fakturor. Det kan ju då finnas en annan faktura som stämmer med beloppet, menar jag.
Om du hjälper mig, så hjälper jag dig...
//L
I kolumnen "betalt belopp" fyller du manuellt i hur mycket kunden utbetalat.
Då får du ett felmeddelande att det är för mycket, men klicka OK där så dialogrutan försvinner.
Tryck tabbtangenten så du kommer ner till fältet längst ner till vänster i fönstret. Klicka på listpilen som heter "Bortskr".
Tryck Ctrl+N för att skapa en ny "bortskrivning" (men det handlar inte om bortskrivning, men det heter ju så här)
I "Kod" skriver du 2890 och trycker Entertangenten så du kommer till kolumnen "Text"
I "Text" skriver du "För mkt betalt" eller ngt annat
I kontokolumnen väljer du konto 2890 för övriga skulder och får du fråga om att aktivera kontot trycker du OK.
Klicka på den nyskapade "bortskrivningen" och sedan på "Plocka"
Då lägger sig överbetalningen med automatik där den skall vara på kontot 2890 och du kan skriva ut betalningsjournalen.
Som ett tips kan du öppna övningsföretaget och testa först om du är osäker.
Lycka till!
//L
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.