Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokföra felaktigt betald Leverantörsfaktura?

Hej!

Visma adm 2000, version 2015,21.

Betalade felaktigt en leverantörsfaktura (skulle aldrig betalts!) fakt.datum 3/3 o förfallo o betaldat 5/3 på 11 458Kr. Återbetalades till oss 9/3. Kör tyvärr journalerna varannan dag så bokfört.

Bokförde in 11 458 på debet 1930 mot arb.kostnad 6551 o ing moms 2641 kredit

Men visst måste jag även bokföra utbetalningen, går bra på samma verifikat?

Skulle jag ha krediterat denna o då bokfört enligt ovan?

Med vänlig hälsning o Tack på förhand!

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-10-11

4 SVAR 4
Davor P1
CHAMPION

Kör in den felaktiga fakturan som en kredit faktura. Då får du (om du krediterar hela fakturan) fakturorna att ta ut varandra.

Du bokför även kreditfakturan som betald och får då beloppet som en inbetalning (DEBET)

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Blir det inte rätt att bokföra att vi fick igen pengarna o på samma verifikat även utbetalningen? Som ovan beskrivet?

Kör in...?, jag behöver göra en kredit att matcha mot debetfakturan mot alltså? o sen bokförs det när man kör journalerna? Behövs inte att jag gör ett manuellt verifikat då?


tack på förhand!

Davor P1
CHAMPION

Det finns två vägar att gå.

Om du använder dig av leverantörsreskontra blir det lättare att följa fakturorna, även när det blir fel av någon anledning.

Då kan du kopiera ursprungsfakturan och skriva på både originalet och kopian att det rör sig om en kreditering av felaktig faktura.

Den andra varianten är att du som du själv är inne på att skapa en manuell faktura och den vägen "ta bort" den felaktiga fakturan.

Det beror helt och hållet på hur du hanterar in- och utbetalningar på företaget.

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok Tackar!:-)