Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur får jag bort restbelopp på leverantörsfaktura som inte ska betalas?

Hej,

 

Jag arbetar i visma administration 500.

 

Jag har en leverantör som inte skickat utlovad kreditfaktura efter att faktura betalats med ett restbelopp kvar (enligt överenskommelse). Jag har bekräftat med leverantören att det inte finns en skuld så nu vill jag ta bort restbeloppet, fakturan står just nu som delbetald.

 

Hur går jag tillväga?

 

Tack!

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Du skapar en kreditfaktura på samma belopp som kvarstår på leverantörsfakturan. Detta gör du under inköp-leverantörsfakturor. Ange samma leverantör, samma fakturadatum och efter det får du göra en betalning av beloppet, på både den ursprungliga fakturan och på den kreditfaktura som du precis skapat. När det gäller en delkrediteringar, så kan ingen direktkvittering göras mellan de två fakturorna, utan båda måste betalas var för sig. Det är sen viktigt att du anger samma betaldatum på båda fakturorna för att kontona ska överensstämma.

Hoppas att detta besvarar din fråga.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Själv använder jag mig av att helt enkelt ändra till lämpligt konto under "Avgiftskonto" i dialogrutan för Leverantörakulder alt. Manuella betalningar.
Det har fungerat och jag kan inte se att det skulle ställa till problem annat än om moms skall ingå i avdraget, då finns nog inte någon annan genväg än Kreditnota enl. beskrivningen från Victor.

Dan