Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur konterar jag om en redan betald faktura?

Hur kan man kontera om en leverantörsfaktura i Visma Administration 500 som redan blivit betald? Men den är inte journalförd.

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Jag är inte helt med på hur du menar. Men jag tolkar det som att du registrerat en leverantörsfaktura i programmet, gjort en betalning på den och nu skulle du vilja ändra konteringen på själva fakturan. Och det fungerar fint att byta ut kontona trots att det finns en betalning på fakturan, så testa det.

Bara återkom om det är så att jag missuppfattat din fråga.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du förstår min fråga helt korrekt.
MEN i mitt program fungerar det inte alls att ändra en betald faktura. Får följande felmeddelande:

"Ändring inte tillåten. Betalning finns på fakturan"

Tips?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du ställer dig i fältet för konto och skriver in det nya så ska du kunna byta. Däremot beloppen kan du inte justera.

Vad vill du göra för justering?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo, det är så att jag konterat en faktura med hela nettobeloppet på ett konto och har kommit på att den borde varit uppdelad på två olika konton. Alltså behöver jag även justera beloppet...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej. Är betalningen journalförd? Annars skulle du kunna ändra status till Ej betald och sedan justera fakturan.

Annars har du två alternativ; Antingen låta den bokföras så här och sedan justera konteringen manuellt i bokföringen eller kreditera den och skapa en ny korrekt leverantörsfaktura.