Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Behruz
UTFORSKARE

Hur lägger man in förra året?

Hej

 

Hur lägger man in förra åren tex 2020, 2019, 2018 Så att ing balansen stämmer överens med verkligheten? Det finns alltså sie 4 filer för separata år som ska läggas in.
 Kan någon förklara det steg för steg?

Programmet är Visma administration 200

2 SVAR 2
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Behruz

 

Jag ber om ursäkt att svaret har dröjt något i den här tråden. 

 

När du ska lägga in SIE-filer från äldre år så är det viktigt att du skapar bokföringsåren i kronologisk ordning, det vill säga du börjar med att skapa det äldsta året. I hjälpavsnittet Hur skapar jag ett nytt bokföringsår kan du läsa mer om hur du går tillväga. 

 

När ditt bokföringsår är skapat är det dags att importera SIE-filen för aktuellt år. Det gör du via Arkiv - Import - Verifikationer. Bläddra till SIE-filen och klicka på Öppna.

 

Sedan skapar du nästa bokföringsår och läser in SIE-filen för det året. När du följer mina anvisningar så kommer Visma Administration att automatiskt överföra den utgående balansen från föregående år till ingående balans på det nya året. Längst ner till höger på bildskärmen kan du kontrollera vilket bokföringsår du har aktivt

 

Du kan även gärna läsa mer i hjälpavsnittet För över ingående balanser från föregående år. 

 

Önskar dig en fin kväll!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej @Agnes Ohrling 

 

tack för svaret

 

Jag brukade göra som du beskrev men det visade sig att ing balansen inte följde med då

 

Så jag ringde till Visma support och de sa att jag måste importera även ing balansen för det första året. Tex om jag importerar verifikationerna för ett företag som har börjat år 2015, måste jag alltså importera ing balansen för detta år, förutom verifikationerna.