Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur rättar jag datum på en utbetalning som gjordes 2018 men bokades 2010 i Administration?

Om jag har registrerat en betalning av en leverantörsfaktura på fel år, hur kan jag rätta det så att avstämningen blir rätt. Jag arbetar i Administration 1000

10 SVAR 10
AnnicaL
CHAMPION

Du kan inte rätta det helt, om du journalfört på 2019 (gissar att det är så och inte 2010 som det blev i rubriken). Däremot kan du bokföra utbetalningen manuellt på 2018 D2440 K1930 (eller vilket bankkonto du nu använder) och sedan nolla verifikationen på 2019, antingen genom att motkontera de raderna eller stryka dem. 

Men fakturan kommer ändå i avstämningen att stå obetald per 181231 och även i leverantörsskuldlistan per det datumet så det får du komma ihåg som en avstämningspost. 

Om du skulle ha sån tur att du inte gjort något annat än detta sedan senaste backupen kan du ju såklart gå tillbaka till den och göra om alltihopa men sån tur brukar man ju inte ha. 


Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturan bokfördes när den kom 2018-12-17 och när den betalades registrerades 2010-01-02
i stället för 2019-01-02 (måste ha "snubblat" rejält med fingrarna vid betalningsregistreringen)
AnnicaL
CHAMPION

Sånt som händer - meeen - har du 2010 upplagt som öppet bokföringsår? I så fall är det dags att stänga det 😉 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hade inte Administration 1000, 2010. Då använde jag Visma Compact. 🐵
AnnicaL
CHAMPION

Spännande - kunde du alltså ändå skriva ut en utbetalningsjournal med datum 2010? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej den kom inte med. "Betalningen tillhör inget existerande bokföringsår och kommer inte med i journalen" får jag upp en ruta som säger.
AnnicaL
CHAMPION

Då bör du kanske kunna gå in och ändra datum på den?
Fd medlem
Inte tillämpbar

"Ändring inte tillåten. Betalningen har status betald" får jag till svar när jag försöker.  Det som har hänt borde ju egentligen inte gå??
AnnicaL
CHAMPION

Kan du inte ändra sratus till På väg i stället för Betald och sen rätta datumet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kalas !!! Det gick!! Att jag inte tänkte på det då? 
 Jag är fortfarande inte riktigt hemma på alla möjligheter man har i programmet. TACK 🐵