Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inbördes relationer mellan konton eller kontogrupper

Grundläggandeför bokföringen är naturligtvis verifikationerna – med dess valda konto etc. Kontonumretger en identitet på involverade ”spelare” i verifikationens transaktioner och ärbasen för den grundläggande matematiken.

Menjag har också fått den uppfattningen – rätt eller fel – att när man gör vissatransaktioner kan även andra konton kan påverkas. Detta har fått mig att tro attdet mellan vissa konton eller kontogrupper finns inbördes "matematiska relationer"(möjligen övergripande). De synes påverka varandra utan att vara direkt uppflaggadepå verifikationerna. Tycker mig ex vis ha noterat detta för 26XX-gruppen.

Ärjag helt ute och cyklar eller? Och OM det skulle finnas sådana inbördesrelationer – var kan man se dessa relationer – hur de matematiskt står iförhållande till varandra?

2 SVAR 2
Davor P1
CHAMPION

Hej Roffe,

Det finns inga egentliga relationer mellan de olika kontona.

Däremot använder man ju vissa konton tillsammans vid registrering av verifikationerna.

Det närmaste "matematiskt samband" är om du själv skapar automatiska fördelningar så att du exempelvis vid registrering på konto 4410 eller 4420 (inköp omvänd byggmoms) har en automatfördelning så att programmet "lägger till" momsen som hamnar på konto 2617 och 2647.

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Davor P
Jag får böja mig för sakkunskapen.
Mvh Roffe