Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingående värde på momsrapport

Jag har en ingående balans på min momsrapport/kontroll för januari månad. hur gör jag? detta beror inte på att jag fakturajournalfört efter att momsrapport är utskriven och godkänd..

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Då får du kreditera december månads momsrapport först.

Kör sen ut ny momsrapport för december

Kör ut momsrapport för januari.

Detta innebär sannolikt att du får göra en rättelse för momsen för december månad, men det kan du nog vänta med till dess bokslutet är färdigt för 2016 (om du har kalenderår som räkenskapsår).

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag gjorde så men det hjälpte inte. Jag behöver inte rätta deklarationen då jag rättade den manuellt på skatteverket...fattar inte vad jag gör fel...
Fd medlem
Inte tillämpbar

För att dra hela historien. Jag upptäckte vid momskontrollen för dec att jag hade en liten diff och den visade på en verifikation som avsåg en kundfaktura som hade råkat komma med utan moms. Jag rättade därför momsdeklarationen manuellt till skatteverket och väntade tills jag fått tag på kunden och kunnat meddela att jag kommer kreditera den och sen skicka de en ny faktura med rätt moms på. När jag gjort detta så blir momsrapporten för dec rätt men det följer med ett IB på januari rapporten. 
Jag krediterade och debiterade upp innan jag drog ut rapporten och godkände den..
Fd medlem
Inte tillämpbar

kollar jag huvudboken för 2611 i december efter att jag gjort dessa korrigeringar så är ju saldot 0,00 vilket jag ser ska vara korrekt när momsrapport är godkänd? Tittar man då på mitt IB så är det en summa som finns några verifikationer bakåt, och jag kan tänka mig att det var där jag på började ett nytt bokföringsår och då fick med mig den ingående balansen. hur ändrar jag? kan jag göra en slags uppdatering på UB>IB för 2017?
Davor P1
CHAMPION

Du går in och för över UB enligt följande:

Gå in på BOKFÖRING - INGÅENDE BALANS

Klicka på "överför UB från föregående år

Prova köra ut rapporten igen.

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

tack:-) ska prova. Det fungerade!