Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kompotek
MEDLEM

Inkommande följesedel hamnar på konto 2391 istället för 2995

Såhär står det i Visma Manual: "Om du skriver ut lagerförändringsjournalen nu, innan du har tagit upp den inkommande följesedeln på en leverantörsfaktura, kommer inleveransen att bokas mot ett konto som heter Skuld inkommande följesedel. I BAS2006 kan det exempelvis vara konto 2995."

 

I vår kontoplan återfinns 2995 och det heter mycket riktigt "Skuld inkommande följesedel", detta har tidigare fungerat som tänkt.

Vid månadsskiftet skrev vi ut en lagerförändringsjournal men nu hamnade summorna på 2391 som då verkar vara ett konto för långsiktiga fodringar.

 

Varför händer detta?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Kompotek 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Det låter som om du behöver se över vilka bokföringskonton du valt på era artikelkonteringar. Du ser detta under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Artiklar - Artikelkonteringar samt vad du angivit för konto vid fältet Skuld inkommande följesedlar under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Kontonummer.

 

Mer än så är svårt för oss att lösa i forumet så om du behöver ytterligare hjälp rekommenderar jag att du slår en signal till mina kunniga kollegor på supporten.

 

Hör gärna av dig till oss i forumet sedan så vi vet att det har löst sig för dig.

/Tinna
 

Kompotek
MEDLEM

Hej

Det ser ut att ha löst situationen men då återstår ju frågan varför detta ändrades vid senaste uppdateringen av mjukvaran?
Konteringen fungerade bra för ca 2 månader sedan.

Hej @Kompotek 

 

Nej det är inget som är förändrat och om du upplever att detta händer igen rekommenderar jag att du vänder dig till supporten så får vi felsöka tillsammans med dig. Jag skickar med versionsnyheterna så ser du vad som förändrats vid senaste uppdatering. 

 

Ha det fint 

/Tinna