Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

a7259w
MEDLEM

Installationen av SQL Server 2019 Express verkar ha misslyckats.

Jag försöker installera Visma Administration 500 hos en av mina användare.

Detta gör jag med filen visma_administration_2024.01_setup.exe som jag har laddat ner för någon dag sedan.

Vi kör databasen 'lokalt' (inte på någon riktig server) och behöver därför ha SQL Server installerat på datorn som användaren ska köra Adm500 från.

Jag prövade precis på min egen dator och hade inga problem.

Men när jag gör det på användarens dator så ser jag att installations-programmet för SQL Server 2019 i Installation Progress - Steget Install Setup Files säger "Status - Skipped".

Därefter tuggar den på lite med annat och sedan kommer en popup med nedanstående:

"Installationen av Microsoft SQL Server 2019 Express (x64) (Visma) verkar ha misslyckats. Vill du fortsätta installationen?"

Om jag väljer Ja, så failar installationen därefter när den ska kontrollera databasen och säger att jag ska köra Visma Assist Administration. Men det hjälper inte.

Om jag väljer Nej så failar Installationen gracefully åtminstone.

Jag har prövat att installera med två olika admin-konton på användarens dator. Inget av dem fungerar.

Samma admin-konton fungerar på min egen dator.

Har ni några tips?

Kan man installera SQL Server 2019 Express separat så att säga kanske? (Så hittar Adm500-installations-filen den SQL-installationen och hoppar över de stegen). Om så är fallet: Är det något man ska tänka på? Och var hittar jag rätt installationsfil för enbart SQL Server 2019 Express?

Jag ringde supporten och hamnade i telefonkö 30-60minuter. 

Jag hade hoppats på att kunna maila supporten om detta men hittar ingen email till det. Har ni verkligen ingen email-support?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @a7259w 

Tack för att du kontaktar oss. 

Detta är ingenting vi kan lösa via forumet utan du behöver slå en signal till vår support så hjälper vi dig i den kanalen istället. Ring gärna så tidigt som möjligt så brukar det vara kortare eller ingen väntetid. 

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna

a7259w
MEDLEM

FYI: Problemet löst.

Kontaktade supporten och det visade sig att installationen hängde sig på att den förväntade sig Svenska sökvägar i Windows men vi installerade på en Dansk Windows.

Det löstes genom att skapa svensk-namnade mappar och flytta filer dit under installationen.

Om någon annan skulle trilla på samma problem 🙂

Hej @a7259w 

Ett stort tack för att du delade din lösning här på forumet! Fint att höra att du tillsammans med våra kollegor på supporten lyckades lösa problemet.

Din vilja att hjälpa andra kan verkligen göra skillnad, och vi uppskattar ditt bidrag till vårt community.

Tack igen och ha en bra dag!

/Tinna