Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan inte spara - dokument finns redan - utbetalningsfil

Hej, 
Skall försöka att skapa en fil för att posta upp leverantörsbetalningar till banken. För många år sedan har någon gjort detta i vårt program, SPCS admin 500. Den ordern ligger som obetald o makulerad med löpnummer 2. Det finns ingen order innan eller efter. 
När jag väljer ny för att skapa nytt betalningsorder och därefter tar fliken betalningsförslag så får jag felmeddelande så att jag inte kan skapa nya filer. Meddelandet lyder:
"Kan inte spara. orsak: Dokument finns redan"
Det går inte att radera bet.order 2. Hur skall jag göra?
Finns det möjlighet att hoppa över några steg i löpnummer genom någon inställning?

7 SVAR 7
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Jag tror att du måste radera en fil som heter BGCDATA.IN via Windows.

Öppna utforskaren och sök igenom datorn efter filen. Jag är inte säker på var den sparats.

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag är inte riktigt med på hur du menar? Har du gått till Betalningar-Utbetalningar och bockat i önskade fakturor och valt skicka betalfil? Eller, hur gör du exakt när du försöker göra dina betalningar av Leverantörsfakturorna? När det gäller just leverantörsbetalningar har du ingen möjlighet att räkna upp några nummer, som man t ex kan när man gör en Inbetalningsbunt.

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 
Davor,
Jag hittar ingen fil som heter BGCDATA.IN som skulle kunna störa.

Victor,
Jag väljer "Arbeta med" / "Utbetalningar" / "BG, LB-rutin"
Därefter trycker jag på knappen för NY
Då kommer jag in i fliken "betalningsorder". 
Nu vet jag inte hur man skall göra för att hämta upp fakturor, men när jag trycker på fliken för "betalningsförslag" så får jag felmeddelande "Dokumentet kan inte sparas. Orsak: Dokument finns redan med nummer 1". 

Jag tror att jag på något vis behöver radera den enda tidigare betalningsorder som finns och som är makulerad. Detta för att den på något vis stör nummerserien. Alternativt styra så att nästa bet förslag istället börjar på t ex löpnummer 4. 

Någon som känner igen problemet?
  
Davor P1
CHAMPION

Har du koppling mot bankgirot med filöverföring?

Om du har det bör du kunna bocka för de fakturor du vill betala och därefter klicka på SKICKA BETALFIL.

Då skapas filen som du skall föra över till banken. Den filen brukar heta BGCDATA.IN

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har inte skapat någon särskild uppkoppling varken nu eller tidigare vad jag vet. Är det någon grunduppsättning som behöver göras?

På bilderna ser ni vad jag ser när jag trycker på NY.
Dels den tidigare betalordern som är makulerad, 
samt vad som syns efter att ha tryckt på betalförslag för att välja fakturor.
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Jag TROR att det du försökt göra är att skapa en betalning utan att du lagt in en faktura i kundreskontran.

Den versionen du har är lite äldre så jag är lite ställd tyvärr.

Om du använder leverantörsreskontran så tror jag att du skall få upp alla registrerade fakturor under betalningar.

Då skall det bara vara att bocka för de fakturor du vill betala.

Sen blir det att välja hur man skall göra med de markerade fakturorna....

Använder du dit av LB-rutin till banken så skall du klicka på SKICKA BETALFIL eller något liknande. För att detta skall fungera måste du ha avtal med banken om betalningar via fil.

Om du är tvungen att manuellt lägga in betalningarna i banken ELLER om du skickar in papper till banken skall du istället gå via ANDRA STATUS.

Där får du tre akternativ:
* EJ BETALD
* PÅ VÅG
* BETALD

Hoppas att detta hjälper dig vidare.....

Davpr
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej D!

Vad jag kan se har du en väldigt gammal version av programmet och ni har inget serviceavtal längre. Jag kan tipsa dig om att kontrollera nummerserien under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Nummerserie.

Om det inte löser sig behöver du ett aktivt avtal för att vi ska kunna hjälpa dig vidare i programmet. Jag låter tråden ligga kvar om någon annan användare kan hjälpa dig i frågan.

/Elin