Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Davor P1
CHAMPION

Korrekt bokföringsdatum av EDI fakturor

Enligt bokföringslagen är det ANKOMSTDATUM som gäller när det är dags att lyfta momsen.

Detta gör att jag ofta får fakturor som är "bakåtdaterade" från leverantörerna.

Ett exempel:

Fakturan är utställd 2018-02-28
Den ankommer via betalväxel 2018-03-01

Vilket datum skall man då bokföra efter?

Går det att på något sätt få ANKOMSTDATUM som bokföringsdatum istället för fakturadatum?

Vad gäller kredittiden "30 dagar netto" lämnar jag utanför denna gång...

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag går efter när arbetet gjordes, eller när man fick produkten i handen. Är det oklart tar jag det datum som står på fakturan som faktureringsdag. Ponera att du har kalenderår som räkenskapsår och du lejer in en entreprenör i slutet av året som skall göra ett arbete. Entreprenören gör arbetet i november och i december, men har inte skrivit fakturan till dig förrän i mitten av januari. Tar du in kostnaden i januari är det fel, för den ska in på december senast. En revisor kommer boka om januarikostnaden till december.

Samma sak är det med andra kostnader som debiteras annorlunda såsom förskottshyra ett kvartal framåt. Hyran måste ju också in på rätt månad.

Tanken är att varje månad skall vara så rättvisande som möjligt.

Upplever du att de debiterar kostnader i februari som de arbetat med i mars? Lägg in fakturan på mars månad.

Men om någon ställt ut fakturan den 28/2 och arbetet utförts / du har beställt varan i februari, så bör fakturan in på februari.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har också blivit lärd som du LW, men bytte jobb i höstas och enligt deras redovisningsbyrå så lägger man fakturadatumet som står på fakturan, jag har haft många diskussioner med  dem eftersom jag tycker det är helt fel. Och i Visma kan man ju inte lägga ett bokföringsdatum och ett fakturadatum som jag haft i de andra ekonomiprogrammen som jag jobbat i.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du och jag har rätt och redovisningsbyrån har fel. Förmodligen har de en regel på byrån som säger att de anställda skall hantera fakturorna så här.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

har en fråga på ämnet EDI. Räcker det att ha EDI-fakturorna elektroniskt sparade, dvs i leverantörsfakturamodulen? Eller måste de skrivas ut och sättas i en pärm?

Det skall bevara i det skick det kommer till dig.

Det betyder att EDI fakturor skall bevaras som EDI. Du kan skriva ut fakturan om du vill, men det gäller inte som underlag enligt BFL.
Davor P1
CHAMPION

Kommer den för sent (typ efter 2 månader) får jag lägga det i periodiseringen. Det är inte där problemet uppkommer.

Problemet är Momslagens skrivning om NÄR jag får lyfta momsen.

Vad jag förstår så är det strikt juridiskt så att det är ANKOMSTDATUM som styr och inte tryckt fakturadatum på fakturan.

Eller har jag fått något om bakfoten?

//D
Fd medlem
Inte tillämpbar

I slutänden jämnar det ju ut sig, så om du går efter den rutin du själv har tagit fram och är konsekvent kan ju ingen klaga, tycker jag. Passar det bättre för dig att jobba med ankomstdatum så gå efter det.

Vad gäller förfallodagen, kommer leverantören att kräva ränta ifrån det datum som finns som förfallodag på fakturan. Ekonomisystemen leverantröen har, kan ju inte veta hur lång tid det tog för posten att leverera fakturan till dig.

Ha det så bra!

//L

Davor P1
CHAMPION

Frågan dock fortfarande i viss mån obesvarad.....

Jag vill kunna ställa in så att jag kan välja ANKOMSTDATUM istället för fakturadatum vid inläsning till Visma.

Båda datumen finns i XML filen vad jag kan se så det borde inte vara en alltför stor apparat att vid inläsning använda sig av SKAPAD_DATUM istället för FAKTURA_DATUM som parameter vid inläsningen.

Kanske något för utvecklarna att kika på lite....

//Davor P
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej DavorP
Jag förstår om det kan kännas förvirrande. Jag hänvisar till bokföringslagen men tycker att LW har en sund logik. När det gäller din önskanom Ankomstdatum så tar jag det vidare.