Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ulrica Olsson
MEDLEM

Kundens artikelnummer på faktura

Långa artikelnummer

Kommer ni att ändra i artikelnummer så att man får plats med vårt och kundens.

Har sett på kunders orders att deras artikelnummer står överst och vårt artikelnummer under deras i samma kolumn.

Idag gör jag så, att jag har allt på samma rad med ett streck i mellan, men det har blivit ett problem för en av våra kunder har så långt artikelnummer så att det får inte plats.

Kan ej utnyttja benämning eller annan benämning för det har jag till annat idag.

MVH

Ulrica Olsson

MBO Trading AB

4 SVAR 4
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Jag tror att jag har en alternativ lösning till dig som gör att du får med både ditt och kundens artikelnummer på till exempel en faktura. 

Börja med att lägga in kundens artikelnummer under Försäljning - Kunder. Dubbelklicka på kunden och fyll i Kundens artikelnummer på flik 5. Artikeluppgifter.

Du behöver sedan göra en anpassning på fakturamallen för att få med kundens artikelnummer. Gör enligt följande: 
  1. Välj Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar.

  2. Markera raden Fakturor och klicka på listpilen i kolumnen Mallar.

  3. Markera den aktuella mallen och klicka på knappen Ändra.

  4. Skapa ett nytt objekt genom att antingen kopiera ett befintligt (exempelvis objektet Artikelnr som ingår i Ruta-fakturarader - Radområde) eller skapa ett nytt under Skapa i menyn till vänster. Välj i så fall textruta och rita upp objektet där du vill ha det. 

  5. Under Basegenskaper till höger lägger du in Villkor: %KundArtNr!="" och Funktion: %KundArtNr

  6. Välj Spara som och spara mallen med ett nytt namn. 
A_ ITchefen
UTFORSKARE

Vi har löst det med kundens artikelnummer först i beskrivningen så att det blir sorteringsbart i artikelregistret och på ordrar när man ska registrera rader (artikelnr/sorterat på benämning). Kunden anger nästan alltid endast sitt eget artikelnummer och det måste finnas kopplat till artikelregistret så att man kan registrera en order, hur skulle man annars göra? Översättningstabell vid sidan av= fel väg att gå.

Det är inte jättesmidigt men det går.

Vi skulle också behöva ett fält med "kundens artikelnummer" kopplat till artikeln.

Att koppla det i alla steg enligt ovan fungerar inte alls eftersom det inte är sökbart och inte finns på artikeln.

A_ ITchefen
UTFORSKARE

Förtydligar: Vi behöver ha det som ett eget fält med kundens artikelnummer som är sorterbart och/eller sökbart och som kan finnas med som kolumn i artikellistan, annars fungerar det inte.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag bevakar önskemålet som sådant i den här tråden.