Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kundreskontran diffar vid avstämning

Hej!
Jag har tagit över ett bolag och när jag skulle göra avstämning av Kundreskontran så diffar den med
ca 37 000 kr. Anledning till diff  IB 2020 ej st6ämmer vid årets början på grund  av att några kundfakturor är bokförda som inbetalda jan 2020 men de är inbetalda på bank 2019. Hur kan jag lösa detta?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-10

3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Det här var ju underligt.

 

Det bästa du kan göra, är att göra en avstämning på 1930 för december 2019 och för januari 2020. Då kommer du se hur verifikaten är bokade och kan jämföra med reskontran. Du kommer då se vad det är för fel. Felet åtgärdar du genom att motboka felen. Är det fel i debet, boka om felet i kredit och tvärt om. Jag gissar att ni bokför enligt kontantmetoden och inte faktureringsmetoden. Stämmer det?

 

Mvh Lena

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar, det är fakturametoden.
Min kund sköter kund och leverantrösreskontran själv och ibland blir det lite tokigt.
Jag gör en avstäming som du sa så får jag se om jag kan lösa det.

 

Tack!

Jättebra!

Hör av dig igen, om du kör fast!

Lycka till, Lena