Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabeta
UTFORSKARE

Kvitta debet mot kredit

Hej! Jag skulle behöva kvitta debet mot kredit på en leverantörsfaktura (nu i juli).

Felen hade börjat när jag ändrade manuellt statusen på en faktura från obetald till betald, men hade kommit fram augusti datumet  (dagensdatumet) istället för juli, som jag skulle ha velat.

Sen hade jag skaffat en kredit faktura utifrån den första debet faktura. Sen en debet faktura igen.

Just nu skulle jag vilja kvitta dem 2 fakturor (den första och kredit fakturan, men det gick inte).  Det alternativet/knapp: "Kvitta debet mot kredit" är ej aktivt/tillgängligt. 

Samtidigt ser jag att det ligger minus på saldon på leverantören och det borde inte vara så, utan noll.

Hur ska jag kunna kvitta dem 2 fakturor? Och sen hur ska jag göra för att inte ligga minus på saldon på leverantören?

Senare måste jag journalföra fakturorna. 

Fakturadatumet är mars 2023. Påverkar datumet på något sett när man vill journalföra fakturorna?

Tack på förhand för hjälpen.

Vänligen, Elisabeta

 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Elisabeta 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

För att kunna kvitta en debet mot en kredit krävs att dessa ska vara registrerade med samma leverantörsnummer och debetfakturan och kreditfakturan måste ha samma saldo. Båda fakturorna behöver även ha betalstatus "ej betald". 

I hjälpavnittet Kvitta debet mot kredit, leverantörsfaktura kan du läsa mer om hur kvittning av leverantörsfakturor fungerar i Visma Administration. 

 

Innan vi rådgör vidare med dig vill vi gärna se hur det ser ut i ditt program och därför rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. 

 

Varmt välkommen att kontakta supporten

/Tinna