Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kvitta ej utskriven eller journalförd kundfaktura i Administration

Jag använder mig av Visma Administration 2000.
Det har gjorts en kundfaktura (nr1) men ingen faktura är utskriven eller någon journal är gjord. Får sedan besked om att den ska krediteras. Tror att jag använde mig av direktkvittning eller något då det automatiskt kom upp en kreditkundfaktura (nr2) som tog ut varandra på konto 1510 och därmed skulle ta bort varandra från kundreskontran också.
Som det är nu så ligger det kvar faktura nr 1 i kundfordringar som inte går att ta bort då det står längst nere på fakturan "krediteras av faktura nr2".
Så slutligen så är det fel på ett belopp i kundreskontran som ej går att ta bort och samma belopp på plusgirot. Det bör bli rätt om jag bara kan få bort den ur reskontran?
Någon som förstår vad jag menar och kan hjälpa mig?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag tror jag förstår hur du menar och ska försöka reda ut begreppen.

När man ska kreditera en faktura behöver man dels skapa kreditfakturan och dels kvitta debeten och krediten mot varandra för att kundfordran ska försvinna korrekt. Var noga med datumet på kreditfakturan när du skapar den så att den inte blir bokförd i fel månad sedan.

För att kunna registrera en betalning på en faktura måste den vara utskriven men behöver inte vara journalförd. Det räcker alltså med att du har skrivit ut både debeten och krediten för att du ska kunna betala dem. Om kreditfakturan är på samma belopp som debeten kan man direktkvittera dem mot varandra. Är den inte det får man registrera separata betalningar på båda fakturorna. Var noga med datumen återigen i så fall.

För att sedan bokföra fakturorna och betalningarna behöver du skriva ut faktura- och inbetalningsjournaler.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Går jag in på den kundfakturan som ligger kvar i reskontran så är varken faktura eller journal ibockad som utskriven så när jag går in på kommando - betalning så är betalningsknappen grå så den går inte att använda.

Hur ska jag göra då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Whoo, nu tror jag att jag fick rätt på det 🙂
Det var en bock längst nere i "ej klar" rutan och när jag tog bort den så kunde jag välja att skriva ut fakturan och göra en journal och sedan rätta till kontona efter det!

Tack för hjälpen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad bra!
Har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig igen.