Hej, jag undrar om det går att komma förbi att skillnaden mellan kalkylpriserna och fifo-priserna bokas utan resultatenheter när man bokar lagerförändringarna?
Finns det inte ett alternativ att välja att man vill ha "verklig" råvarukostnad på resultatenheten och inte bara ett som är beräknat efter kalkylpriset?
Bra fråga. Vi har levt med det sen 1998. Det är samma sak med avgiften till bank vid utbetalningar.
PB
Jag har löst det genom att låta alla lagerinköp gå utan resultatenhet och bara hantera order-utleverans med resultatenhet. Vi har rätt bra med uppdaterade inköpspriser.
Vid varje månadsslut, går jag in och drar ut en resultatrapprort på "inga resultatenheter". Där ligger då allt skräp som visma inte kan hantera samt inköp på 4010 och inleveranser på 4990. De två sistnämnda brukar ta ut varandra. Där bokar jag in på de respektive resultatenheter som det skall vara på. Som T ex bankostnader till "ADM" (Ett av våra resultatenheter. Se det som ett tips att lösa problemet med oallokerade resultatenheter.
PB
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.