Fd medlem
Inte tillämpbar
2015-04-23
09:26
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2015-04-23
09:26
Lägga in leverantörsfaktura i låst period
Jag har fått en leverantörsfaktura från en leverantör som har haft fel företagsadress till oss. Denna faktura har fakturadatum i januari månad, men jag har låst januari månad i Visma Administration. Eftersom det inte är rätt att lägga in fel fakturadatum så undrar jag hur jag ska bokföra denna? Är det bara att flytta fakturadatumet fram till april?
Svara
4 SVAR 4
2015-04-23
13:40
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2015-04-23
13:40
Hejsan!
På supportsidan Nya regler om bokföring förenklar skriver vi "Om du hittar ett fel i en låst period ska felet rättas i den period som du upptäckte det. Upptäcker du till exempel felet i juni och den felaktiga bokföringsposten finns i den låsta perioden mars, ska du bokföra rättelsen i juni"
Fakturadatumet styr vanligtvis i vilken period som leverantörsfakturan bokförs. I och med att januari nu är låst kan du inte bokföra journalen i januari men du kan fortfarande lägga januari som fakturadatum. När du skriver ut leverantörsfakturajournalen nästa gång kommer du få en upplysning om att det finns konteringar från transaktioner i flera månader. Detta är en upplysning som går att komma förbi genom att klicka Skriv och leverantörsfaktura bokförs då på journaldatumet.
På supportsidan Nya regler om bokföring förenklar skriver vi "Om du hittar ett fel i en låst period ska felet rättas i den period som du upptäckte det. Upptäcker du till exempel felet i juni och den felaktiga bokföringsposten finns i den låsta perioden mars, ska du bokföra rättelsen i juni"
Fakturadatumet styr vanligtvis i vilken period som leverantörsfakturan bokförs. I och med att januari nu är låst kan du inte bokföra journalen i januari men du kan fortfarande lägga januari som fakturadatum. När du skriver ut leverantörsfakturajournalen nästa gång kommer du få en upplysning om att det finns konteringar från transaktioner i flera månader. Detta är en upplysning som går att komma förbi genom att klicka Skriv och leverantörsfaktura bokförs då på journaldatumet.
Svara
2017-02-27
09:21
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-02-27
09:21
önskemål - att kunna datera leverantörsfakturan med rätt datum även om perioden är låst. det blir så tokigt när man letar historik mm. Bokföringen kan väl ske i öppenperiod ändå?
/Annelie
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-03-02
15:52
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-03-02
15:52
Hej Annelie!
Det går bra att ange rätt fakturadatum även om fakturadatumet ingår i en låst period. Därefter bokföra fakturan i olåst period då felet upptäcks.
/Fredric
Det går bra att ange rätt fakturadatum även om fakturadatumet ingår i en låst period. Därefter bokföra fakturan i olåst period då felet upptäcks.
/Fredric
2017-04-05
10:48
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-04-05
10:48
Hej Fredric, nej det går inte. om jag kunde skulle jag bifoga en skärmdump här. jag bokför en "verifikation per affärshändelse". det blir helt fel när man ska söka i leverantörsreskontran när man inte kan skriva faktiskt fakturadatum. Är tacksam om ni kan programmera detta till samma lösning som om man använder journaler.
Svara