Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lagring av bilder från Scanner

Hej!

Funktionen att kunna koppla bilder på verifikationer till poster i bokföringsprogrammet är jättebra. Jag föreslog också detta för ett halvår sedan.

Uppenbarligen är det så att bilder som scannats in lagras hos Visma. Dessa accessas sedan över nätet till min egen dator vid behov.

Förslag:

Gör det möjligt att som ett alternativ ta hem dessa bilder och lagra dem lokalt på min egen dator. Det känns bättre att ha hela databasen komplett på min dator samtidigt som jag ej är beroende av internetuppkoppling för att se de kopplade bilderna.

Gör det möjligt att också scanna in bilderna lokalt med en vanlig flatbäddsscanner och i det fallet lagra dem lokalt också.

Inge Eriksson

3 SVAR 3
AnneliMalmgren
SERVICE OWNER

Hej!
Eftersom Visma Administration är ett program som du har på din dator och du behöver komma åt dina uppgifter även om du inte har tillgång till internet, hämtas dina bilder hem till en undermapp till ditt företag, när du hämtar bilden första gången. Det gör att du inte är beroende av internetuppkoppling för att se de redan kopplade bilderna.

Att scanna in bilderna på annat diskuteras i en annan tråd här på forumet, så gå gärna in och rösta på förslaget där: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Anneli!

Det jag önskade beträffande lagringen av bilder är alltså redan genomfört om jag förstår dig rätt. I vilken map finns bilderna lagrade. Ingår den mappen när jag tar backup (ADM...). Försvinner bilderna från VISMAs system när de är överförda till den lokala datorn?

Jag använder "VISMA Förening".

Inge Eriksson
AnneliMalmgren
SERVICE OWNER

Det är i tjänsten Visma Scanner som bilderna lagras. Att Visma Administration hämtar dina bilder till din dator är bara ett komplement till den riktiga lagringen, då du kan behöva komma åt bilderna när du inte har tillgång till internet eller har tillgång till tjänsten. Skulle du av någon anledning bli av med bilderna på din hårddisk, hämtas bilderna på nytt från tjänsten, när du vill titta på dem igen (om du fortfarande då har tillgång till tjänsten).

Bilderna sparas i undermappen MOSC_TMP i företagsmappen. Mappen tas med när du säkerhetskopierar.