Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

oliwia66
UTFORSKARE

Leverantörsfaktura

Hej 

Har betalat en leverantörsfaktura som är journalförd - men har betalat in för lite pengar. 

Hur gör jag då på enklaste sättet för att allt ska bli rätt

Momsen är rätt bokförd men själva summan är för lite.

 

MVH/Oliwia 

 

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Oliwia!

 

Jag tolkar det som om din leverantörsfaktura har kvar ett saldo i reskontran i Visma Administration men att du "i verkligheten" har betalat hela fakturan till din leverantör. Stämmer det? Kika hur det ser ut under Inköp - Leverantörsfakturor och inne på fakturan fliken Betalningar mm. Har du ett saldo här men fakturan är betald i verkligheten så kan du välja att ändra betalstatus när du är på fliken Betalningar mm.

Om jag har misstolkat din fråga får du gärna återkomma så gör jag gärna ett nytt försök att hjälpa dig. 

 

Ha en solig dag

Tinna

 

 

Hej 

Leverantörsfakturan var på 7062 kr men jag betalade endast in 5649,56 kr. Jag lade in fel totalsumma men rätt moms. Så här såg bokföringen ut. 

2440 K 5649,56

2641 D 1412,44

5613 D 4237,12 

 

Jag har nu gjort en extra insättning på 1412,44 kr till företaget. Men fakturan lär fixas till så att den totala summan på 7062 stämmer. 

Fakturan är betald och ligger under betalningar som betald och journalförd. 

 

MVH/Lotta

 

 

Hej Lotta!

Tack för förtydligandet. När det har blivit fel på en faktura på det sättet som i ditt fall så rekommenderar vi alltid att man skapar en faktura av motsatt typ (i ditt fall en kredit) och slutbetalar även den. Vill du ha fakturorna på samma månad så justerar du kreditfakturans datum. Sedan skapar du en ny faktura med korrekta belopp och registrerar den som betald i programmet. 

 

Lycka till och om du fastnar i något moment så är du alltid välkommen att höra av dig. 

/Tinna

 

 

Hej igen. Nu har jag skapat en kredit och den ligger nu under utbetalningar med ett minus. Ska jag betala den då genom att ändra betalstatus till betald?

 

MVH/Lotta 

Hej Oliwia!

Ja du behöver ändra status på den till betald för att den ska få saldo noll och inte ligga kvar med ett minussaldo i din reskontra.
Bra jobbat!

/Tinna