Skall byta logga i Adm500, och får problem med kvalitén. Har testat med både BMP och JPEG, som är gjort i exakt den storlek som står i mallen, för att undvika skalningsfel. Förhandsgranskning ser OK ut, men utskrift på papper blir rastrerad, blek och ful.
Skrivaren i övrigt är OK, och jag har testat att skriva ut filen direkt från PhotoShop och då blir det mycket snyggt. Det är just när den läggs in i rapportgeneratorn för fakturamallen som det blir problem.
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-19
Det ser bra ut på skärmen. Förhandsgranskningen är OK. Jag har testat med JPG och så, men programmet meddelar alltid att den konverterat filen till BMP. Jag vet inte hur/om jag kan hindra det, eftersom konverteringen utförs direkt när jag väljer JPG-filen i malleditorn.
Jag har också testat med 16-bits BMP (blir bara vit ruta), och 32-bits BMP (kan inte läsas in pga "för lite resurser", säger Visma). Det enda i BMP-väg som funkar är 24-bitars BMP, om jag gör dem själv. Och som sagt; kommer jag med en JPG etc så konverterar programmet den direkt själv till BMP...
Rutan blir vit vid andra filformat än 24-bitars BMP. Både 16 och 8-bitars BMP blir vit ruta. Jag har ett annat bolag med en logga som är 2,5Mb, och det funkar utan problem, så det är formatet mer än storleken som gör den vita rutan.
"Fulhetsproblemet" löst. Vet inte om det är Windows 10 som ändrat, men en inställning djupt inne i drivrutinen stod på Kvalitet=Normal. Ändrade till "Högsta" och då blev det bra. Mycket skumt att detta fenomen inte syns i andra program dock. En logga är ju oftast rätt enkel, och borde synas OK, men... Nu löst i alla fall. Tack, over and out! 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.