Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_22
MEDLEM

Mer effektivt flöde leverantörsfakturaregistrering

Ineffektiv och oergonomiskt flöde i registreringsbilden 😮

Vid registrering av leverantörsfakturor med konteringsmall är gången att uppgifterna läggs in såsom:

 levnr- fakturanummer- ocr osv tills man kommer till beloppet - när man då gå vidare med enter hamnar man på konteringsraden...

 - är fakturadatumet då ett annat (vilket det vanligen är..) än tidigare faktura måste man manuellt med musen dvs släppa tangentbordet och ta musen till hjälp för att komma upp till datumfältet - det är helt ineffektivt och ergonomiskt fel.

Flödet bör vara:

fakturabelopp enter fakturadatum enter förfallodatum enter osv tills uppgifterna i huvudet är klara -

-då är det dags för konteringsraden!

Har jag missat något bättre sätt att arbeta? Annars vill jag att ni tittar på det här till nästa uppdatering!

3 SVAR 3
KenArd
CHAMPION

Hej Lotta
Jag kan inte testa nu men det fungerar ju som du vill utan konteringsmallen. Har du provat och "entra" när du kommer till beloppsraden?

Kenneth
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Jag vill komma med ytterligare ett tips som jag hoppas kan underlätta det för dig. Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inköp har du en ruta som heter Föreslå senaste fakturadatum på ny leverantörsfaktura. Markerar du den rutan kommer programmet att föreslå samma datum som den senaste leverantörsfakturan du registrerade och inte gårdagens datum. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lotta, 

När du använder Enter gör programmet följande på leverantörsfakturan:

1. Leverantörsuppgifter
2. Fakturanr och OCRnr(beroende på inställning)
3. Mallvärdet (Total/Frakt/Moms)
4. Slår ut värdena på raderna 
5. Fakturadatum
6. Förfallodatum
7. Resenh
8. Projekt
9. Hamnar på sista raden för att kunna färdigställa med ytterligare rader vid behov

I steg 4 när mallvärdet har slagits ut kan det vara så att fakturan är så gott som färdig, om datum och övriga inställningar stämmer.

I fallet du beskriver trycker du Enter igen så du kommer vidare till datumen, så som Kenneth skriver. Raderna färdigställer du sist i ledet istället. 

Hoppas det förklarar saken. 🙂