Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Minuspost på faktura autoinvoice

Vi har en kund som köpt en produkt och fått elektronisk faktura. Fakturan är betald. Så långt är allt bra. Någon vecka efter att fakturan betalades kontaktade kunden oss och ville byta till en annan liknande produkt, som är något dyrare. Vi skapade då en order med den nya produkten och lade in den returnerade som en minuspost för att på ett enkelt sätt få rätt i lagerregistret.

Då vi skulle skicka den nya fakturan elektroniskt accepterade inte Autoinvoice denna eftersom det fanns en minuspost på en ingående artikel.

Det känns orimligt att man skall behöva skapa en kreditfaktura på en redan betald faktura för att sedan fakturera den dyrare produkten på en helt ny faktura för att det skall gå att skicka elektronisk faktura. Detta sätt att hantera utbyte av en produkt mot en annan borde inte vara allt för ovanligt och borde gå att lösa på detta sätt även när man skickar faktura elektroniskt via Autoinvoice.

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Om du kan avvakta ett tag till så är en glad nyhet att detta är något vi har öppnat upp för i version 2017.1 av Visma Administration.
Davor P1
CHAMPION

Det du temporärt kan göra är att du som TEXT skriver in minusposten. då får du inte systemet till att sparka bakut.

Sen får du (för lagerhanteringen) eventuellt lägga in artikeln på fakturan men se till att den raden INTE skrivs ut på papper genom att ta bort bocken för utskrift på berörd rad.

Jag vet att det är en omständlig väg, men det funkar......

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag vet att det går att göra så, men som du säger är det en omständlig väg. Jag skulle uppskatta en ändring som Gustav skriver i svaret ovan. Det är tydligen på gång så för framtiden kommer det tydligen att fungera som jag önskar. Nu har jag löst problemet i princip på samma sätt som du beskrivit denna gång.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Anledningen till att det inte går att skicka en faktura med minusposter via Autoinvoice är för att det finns regler över hur en xml-fil fil ska vara uppbyggd. Filen konverteras sedan till formatet Svefaktura där det finns ytterligare valideringskrav. Alternativet är att skriva ut fakturan med minusposten eller skapa en pdf för att skicka till kunden. Annars krävs det att du tar bort minusraden och istället skapar en kreditfaktura till kunden på den returnerade varan.