Oavsett i vilken valuta beloppen i en faktura anges ska mervärdesskattebeloppet anges också i svenska kronor, om mervärdesskatten ska betalas här i landet. Vi har fått detta att fungera på "vanlig faktura" i Visma, men det faller bort när vi skickar som e-faktura. Finns det någon lösning på detta?
Hej @MariaW2!
Jag har kikat på detta tillsammans med en kollega och det är ett fält som går med i e-fakturan till i vårt gränssnitt. Funderar på om det kan vara så att din mottagarens system inte läser av det fältet? Be gärna din kund att kontrollera detta med sin systemeleverantör.
Skulle problemet mot förmodan kvarstå så rekommenderar jag att du kontaktar mina duktiga kollegor på supporten. Jag tänker att du kommer få hjälp snabbast den vägen med vidare felsökning om det skulle visa sig att det inte beror på systemleverantören.
Nu under julen har vi lite andra öppettider än vanligt:
Mellandagarna 9–16.30
23 och 30 december 8–12.30
5 januari 8–12.30
Jag hoppas att du får en riktigt fin jul!
/Tinne
Hej, jag har varit i kontakt med supporten redan och de kunde tyvärr inte hjälpa mig.
Vi har Inexchange, så det kanske ni har koll på? Vilket fält pratar vi om?
Hej igen @MariaW2!
I filen som skickas från oss via InExchange till din kund så hamnar mervärdesskatten i fältet <cbc:TotalTaxAmount amountCurrencyID="SEK">mervärdetsskatt beloppet ska stå här</cbc:TotalTaxAmount>.
Detta kan bero på att den kund/leverantör som tar emot e-fakturan har ett system som inte kan läsa av fältet, så be gärna personen att höra med sin systemleverantör om de kan läsa av fältet i sitt system.
God jul!
/Tinne
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.