Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Robert25
UTFORSKARE

Nettokontering kundfaktura

Finns det en inställning för nettokontering vid bokföringen av fakturarader med samma kontonummer, men där både debet och kreditrader finns?

Exempel:
Fakturarad 1                            100 000 kr  konto 3010
Fakturarad 2                             -25 000 kr konto 3010

I mitt system bokförs detta som två verifikationsrader – en kreditrad och en debetrad.
Kan man få systemet att bokföra endast en kreditrad på 75 000 kr?

Att jag ibland vill lägga faktureringen på två rader kan vara att jag på ett tydligt sätt vill visa kunden en avdragen rabatt eller annan prisjustering.

(Administration 2000)

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Brutto-konteringen kommer från ditt sätt att ange på dina fakturor, programmet gör inte själv ngn nettokontering om du anger bruttobelopp på faktura/ or

Mikael
Robert25
UTFORSKARE

Mikael,

Vid utskrift av fakturajournalen kan jag ju välja om bokföringsunderlaget ska vara detaljerat eller inte.

Väljer jag att det *inte* ska vara detaljerat summeras alla poster på kreditsidan med samma kontonummer till en verifikationsrad. Samma sak sker med posterna på debetsidan.

Vad jag efterlyser är ett alternativ där jag kan välja att bokföringsunderlaget summerar alla kredit- och debetposter med samma kontonummer till ett nettobelopp på en enda verifikationsrad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Robert

Ja och någon funktion i programmet att nettoredovisa dina debet och kreditposter har jag hittills inte upptäckt i vare sig Visma 500, 1000 eller 2000.
För det fall jag skulle - som du - vilja ha en nettoredovisning i journalen men en bruttoredovisning på fakturan skulle jag använda textrad på fakturan och bara ange brutto redovisningen där men låta nettobeloppet journalföras.

Mikael