Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ny kund

Förut kunde man skicka en förfrågan om ny kund kan ta emot efaktura, har denna möjlighet blivit borttagen i Admin 500?  Kund rätta faktura adress stämmer inte när man "hämtar adress" i programmet.

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-10-11

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Thomas!

Först och främst vill jag hälsa dig välkommen till forumet och säga att vi är glada för att du vill vara en del av vår gemenskap. 

 

Vad gäller din fråga så känner jag spontant att det kanske skulle kunna vara så att din kund har en fakturaadress och en annan adress som företaget är registrerat på?  Det skulle kunna vara en möjlig förklaring så det skulle du kunna kolla upp. 

 

Vi har inte tagit bort funktionen för kontroll om kunderna kan ta emot efaktura utan när du väljer att skapa en ny kund, via antingen Försäljning - Kunder eller i samband med att du skapar en faktura, så visas dialogen Ny kund. Där kan du till exempel söka på din kunds organisationsnummer/personnummer eller namn för att få upp korrekta adressuppgifter. När du har fått fram dessa klickar du på Hämta adress så förs adressuppgifterna över till kundregistret. 
 

I samband med att uppgifterna hämtas görs en kontroll om kunden vill ta emot e-fakturor. Vill den ta emot e-fakturor kommer det förvalda utskriftsvalet på kunden att sättas till E-faktura eller till Kivra om det är en privatperson. Detta visas under Försäljning - Kunder, fliken Utskriftsval.

 

Börja med att du undersöker om det finns en fakturadress och ytterligare en adress där företaget är registrerat. Stämmer inte detta så rekommenderar jag att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så får ni kika på det tillsammans. 

 

Och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna