Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louise1
MEDLEM

Periodisering av journalförd leverantörsfaktura

Hej.

Har upptäckt att jag har missat att periodisera en leverantörsfaktura. Tyvärr är den journalförd redan. Hur kan jag gå till väga för att göra periodiseringarna så de hamnar på rätt månader?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
När en leverantörsfaktura är journalförd kan du inte periodisera den på något sätt. Lösningen blir att du får kreditera leverantörsfakturan, kvitta debeten och krediten mot varandra och sedan skapa en ny som du periodiserar.

Hur du skapar en kreditfaktura kan du läsa mer om här:
Skapa kreditfaktura, leverantörsfaktura

Hur du kvittar en debet mot en kredit kan du läsa mer om här:
Direktkvittera en leverantörsfaktura
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Nja, det är halvsant det som Joakim skriver. Visst, det är sant att det inte går att periodisera en journalförd faktura. Men du kan lägga in en KONTERINGSMALL som periodiserar beloppen åt dig så som du önskar. I konteringsmallen kan du hänvisa till det löpnummer som leverantörsfakturan har, så du för egen del får den informationen vid de kommande periodiseringarna, vilken leverantörsfaktura periodiseringarna avser.

Man behöver således inte kreditera originalfakturan och lägga in en ny.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Kan någon tala om för mig hur jag bär mig åt för att periodisera en redan bokförd faktura?
Det står i hjälpen att man ska öppna verifikationen och välja Åtgärder - Periodisera, men det valet finns ju inte.

Hej Sussie!

Om du går in på verifikationen som fakturan är bokförd på, och ställer dig på den kontorad som du vill periodisera, tex Kostnadskontot. Sen bör du ha ett antal knappar uppe till höger om Skriv ut knappen, och en av dem ska heta Periodisera.

//Linnea