Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Plocka bort kund från Likviditetsrapport Kunder

Vi har en fordran på en kund sedan lång tid tillbaka, men denna kund kommer inte att betala oss.

Nu vill vi slippa att denna kundfordran dyker upp varje gång vi tar fram en likviditetsrapport.

Hur får man bort denna fordran?

 

Tacksam för all hjälp!

/Pia

8 SVAR 8
Ytterhogdal
MEDLEM

Kanske det här hjãlper dig. https://www.google.se/url?sa=t&source...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det hade fungerat men fakturan är journal/bokförd.

Kan man boka bort den manuellt?


Hej Pia!

När man har ett sådant här önskemål skulle jag föreslå att du bokar bort fakturan som betald mot konto 1515. Detta kan du göra genom att ange 1515 på inbetalningen istället för t.e.x. 1930. Detta gör man enklast genom att du skapar ett nytt inbetalningsalternativ i programmet. Detta kan du göra i den arbetsbild som du registrerar vanliga inbetalningar. Viktigt är dock att komma ihåg att du hela tiden bevakar fordran. 

Vill du skriva av fordran i redovisningen så behöver du först ansök om ett betalningsföreläggande mot kunden. Detta eftersom skatteverket annars kan vägra momsåterföring och du riskerar då att få ett skattetillägg om du har otur.

Hör gärna av dig igen, om du funderar över något.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om ni accepterat att ni inte ska ta betalt för den är det väl bara att kreditera den och boka bort dem tillsammans?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt råd.

/Pia

Visst kan man göra det. Men det är inte säkert att Skatteverket har samma uppfattning. Att boka in dem som osäkra kundfordringar och låta de bli gamla är ett säkrare sätt för att kunna ta tillbaka momspengar.
Tomas Tobiasson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tomas!

Denna lösning använder jag mig av.

Tack för ditt råd!

Återkommer kanske i framtiden om behov uppstår. 🙂

Med vänlig hälsning

Pia

Tack för de raderna. Du är så välkommen att kontakta mig.
Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770- 33 99 25