Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Henrik10
MEDLEM

Prisinläsning utan att påverka artikelbenämningarna

Ska läsa in uppdaterade priser från en leverantör. Då visar det sig att det går bara om jag samtidigt uppdaterar artikelbenämningarna som leverantören har i sin lista(!).  Vi har ett helt annat benämningssystem än vad de har så det funkar inte alls för oss.
Varför går det inte att bara uppdatera priserna (eller någon annan uppgift som streckkod) utan att uppdatera artikelbenämningarna?  Helt tokigt!

7 SVAR 7
Davor P1
CHAMPION

Jag har inte testat detta fullt ut, men vad jag kan se bör det gå att läsa in enbart priser UTAN att ändra uppgifter på inneliggande artiklar.

Jag har bara kollat detta mot AHLSELL prislista utan att verkligen läsa in priserna då jag inte jobbar mot deras artiklar i dagsläget.....
Henrik10
MEDLEM

Intressant! Jag fick nyss svaret från supporten att det inte är möjligt och att jag skulle föreslå en förändring via forumet. 
Henrik10
MEDLEM

Du har rätt. Priser går att uppdatera utan att påverka andra uppgifter. I mitt fall ville jag även uppdatera streckkoder. Jag ska formulera om frågan som ett nytt ärende.
Henrik10
MEDLEM

Tråden kan stängas
Davor P1
CHAMPION

Tror att du kan välja att ta med streckkoden OM du får den informationen från filen.

Vad är det för leverantör?
Vad använder du för FLT-fil?
Henrik10
MEDLEM

Jag har en Excel-fil med leverantörens artikelnummer i en kolumn och streckkod i nästa.
Det är ingen av standardmallarna jag använder utan har gjort en anpassad Excel-mall i Visma. Det brukar fungera utmärkt men i detta fallet så är det alltså bara streckkoden som får uppdateras.
Inläsningen går jättebra men när Visma ska uppdatera artikelregistret så klagar den på att "Benämning saknas" och ingen uppdatering sker.
Davor P1
CHAMPION

Kan eventuellt fungera att "gå över ån efter vatten...."

Exportera din befintliga artikelstruktur till excel. Sortera båda efter attikelnummer så att du kan göra en "klipp o klistra" FRÅN visma TILL nya prisfilen.

Sen kan du importera hela filen MED artikelbenämningarna som du då i realiteten inte ändrat....