Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nodanolo
MEDLEM

Problem elektronisk faktura

Hej!

 

När vi tar emot en e-faktura från leverantör så får vi ibland problem för att vår beställning (samt inkommande följesedel) kan innehålla flera artikelrader med samma artikel. Men leverantören fakturerar istället en artikelrad med summan av de enskilda artikelraderna på beställningen.

 

Hur gör man då för att koppla flera artikelrader från inkommande följesedel till en och samma artikelrad på leverantörsfakturan?

 

/Daniel

1 SVAR 1
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @nodanolo !

 

Tack för att du skriver in. Det här ska vi självklart hjälpa dig att få rätsida på! 

 

Vi vill börja med att rekommendera att din leverantör i fortsättningen bara lägger in en rad per artikel på följesedeln och inte flera rader som innehåller samma artikel. Genom att göra detta kommer ni att slippa det här problemet på kommande beställningar 🙂 

 

Men nu till problemet du upplever för tillfället. För att korrigera den här beställningen behöver du läsa in fakturan utan att koppla följesedeln. Därefter kommer du behöva ändra i antalet artiklar i följesedeln så att det blir 0 på alla rader utom en. Raden som är kvar med en artikel på i följesedeln kopplar du därefter mot artikelraden på fakturan. Då borde din följesedel stämma överens med fakturan. 

 

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har du några följdfrågor eller skulle jag ha missförstått är du varmt välkommen att återkomma. 

 

Ha en fin kväll.

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂