Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Produktionsbatch nummer - Sista förbrukningsdag

Produktionsbacthnummer - sista förbrukningsdag
I vår bransch (läkemedel) måste vi ange från vilken produktionsbatch en produkt är tillverkad under. Vi behöver också ange sista förbrukningsdatum för produtken. I VISAM 2000 finns inte den möjligheten och det innebär att vi får hantera detta i extra papper som ska skickas till kunden. Det vore bra om man vid ordertillfället kunde ange ett produktionsbatchnummer per produkt och även ett sista förbrukningsdatum för den produkten. Denna information skall sedan skrivas ut på orderkonfirmationen och även finnas med vid skapande av faktura samt med på utskrift av faktura.

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

I Företagsinställningar - Försäljning - Dokumentinställningar hittar du inställningar för att visa Batchnr och Bästföredatum som kolumner på order- och fakturaraderna.

Kolumnerna möjliggör att ange värden manuellt efter att du har plockat upp artikeln på dokumentet. Vill du få ut uppgifterna på ordererkännandet/fakturan kan du göra anpassningar för det i dina mallar.

För att spåra ett visst batchnr i efterhand kan du skapa en rapport för det i Rapportgeneratorn. Instruktion för hur du gör det hittar du här: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag hoppas få lite tips och inspel för en rutin för batchhantering. Jag vet att många kör rutinen i Admin och det vore guld att få ta del av erfarenhet kring det.

En kort verksamhetsbeskrivning. Det importeras livsmedel från Kina som levereras till dagligvaruhandel. Det finns krav att märka dokument med batchnummer och bäst före datum.
Det görs ett inköp från Kina per månad och totalt ca 20 artiklar. Varje artikel kan levereras med fler batcher, normalt upp till 4 st. Ca 500 order per månad levereras. I dagsläget arbetar 2 personer med detta.

Vad jag vet i dagsläget kan man aktivera kolumnerna för batchnummer och bäst före datum och använda dessa. Man skulle alternativt kunna koppla en textrad till artikelnumret där batchnummer står som följer med på dokumentutskrifter.
Vill man sedan kunna spåra sina batcher får man skapa en egen rapport.
Men hur sätter jag bäst upp flödet och vilken av ovan funktioner är bäst att använda? Jag vill helst inte börja med någon rutin som jag får ändra vartefter jag upptäcker brister.

Jag funderar kring 2 alternativ.

1. Jag beställer varorna från Kina och när de kommer hem levererar jag in mina ”artiklar” utan hänsyn till batcher. Naturligtvis sorterar vi in det på lager efter batch och bäst före datum.
När jag sedan levererar order till kund packar jag helt enkelt batch efter batch, lägger dessa på separata rader och skriver i kolumnerna manuellt i batchnummer och bäst före datum.

En av nackdelarna här är att jag ute på fält inte kan se i Admin hur batcherna & bäst före fördelar sig. Jag får också skriva in alla batchnummer manuellt (tidskrävande och risk för felskrivning).

2. Jag beställer varorna från Kina och när de kommer hem skapar jag ett unikt artikelnummer för respektive batch. Sen kopplar jag på en textrad med hjälp av strukturartikel där batch och bäst före datum står. Det går ju hyfsat lätt att kopiera artikel vid nyupplägg.

Nackdelar och min tänkta lösning:

a. Mycket jobb med att lägga upp artiklar – men hyfsat enkelt att kopiera befintlig artikel. Vi kan hitta en struktur för artikelnummer baserat på kanske bäst före datum.
b. Svårt att sammanställa statistik per såld artikel - eftersom det bara är 20 produkter kan vi lägga upp en artikelgrupp per artikel och använda det för urval vid statistik.
c. Den stora fördelen är ju att man vid detta alternativ får en väldigt enkel spårning av batchnummer då vi helt enkelt kan söka på artikelnivå. Vi slipper också mata in batch och bäst före vid varje order.
Vi kan också se hur batcherna fördelar sig utan att fysiskt kolla på lager eftersom de levereras in på unika artikelnummer.

Väldigt tacksam för synpunkter!!! Jag räknar kallt med att jag missat en del här:-)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jojo, jag hoppas du får input från andra användare här i tråden. I annat fall om du vill bolla vidare med någon som har erfarenhet kring hur olika företag använder programmet på bästa sätt, så kan jag varmt rekommendera att kontakta någon av våra samarbetspartners med konsultinriktning: https://www.vismaspcs.se/kontakta-oss...